نوشته ریچارد هیتورنوایت و آجای بنگا
ترجمه دکتر مهسان زارع
بهعنوان رییس هیاتمدیره یک شرکت عمومی (سهامیعام) چندملیتی، دشوار است به تغییر مدیرعامل کاریزماتیک آیندهنگری بیندیشیم که در طی ده سال درآمد شرکت را سه برابر، درآمد خالص را شش برابر و ارزش شرکت را از سیمیلیارد دلار به سیصد میلیارد دلار رساند. بهعنوان یک مدیر ارشد حتی ممکن است سختتر نیز باشد که به چگونگی جابهجایی خود با فردی فکر کنید که باور دارید در ده سال آینده بهتر از شما خواهد بود. اما مسترکارت راهی پیدا کرد تا فرایند تغییر مدیرعامل را متفکرانه و نظاممند و با تکیه چند قاعده پیش ببرد: شبکهای گسترده ایجاد کرد و بیش از چهل نامزد داخلی و چندین نامزد بیرونی را در نظر گرفت. به تصمیمگیری فراگیر متعهد شد و از همه اعضای هیاتمدیره خواست در این فرایند مشارکت کنند. با شفافسازی ویژگیهای مورد نیاز مدیرعامل بعدی، بر رفع مشکلات آینده و نه امروز تاکید کرد. بر رشد و حفظ استعدادهای برتر فعلی و آینده شرکت و نهفقط انتخاب مدیرعامل تاکید کرد. در نهایت، نویسندگان متعهد شدند ذهن خود را باز نگه دارند و نظرات شخصی خود را تا مرحله تصمیمگیری نهایی افشا نکنند و در عین حال با ترجیحات شخصی و تمایل گروهاندیشی اعضای هیاتمدیره مقابله کنند.