گروه محصولات

عنوان مقاله: بهره برداری از ناهمگونی ها ، عامل موفقیت تویوتا

گزيده مديريت 85

By Hirotaka Takeuchi/ Emi osono/ Norihiko Shimizu

نوشته: هیروتاکا تاکئوچی و امی اوزانو و نوریهیکو شیمیز

ترجمه: دکتر رضا زعفریان و آزاده شهپریان

تویوتا به یكی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در دنیا تبدیل شده فقط چون «سیستم تولید تویوتا» را ایجاد كرده است. این حرف درست است؟ تاكئوچی، اوزانو و شیمیزو از دانشگاه هیتسوت‌سوباشی توكیو بر این باورند که این گفته صحیح نیست. عامل دیگری كه تاکنون نادیده گرفته شده و در موفقیت آن بسیار موثرتر بوده، همانا فرهنگ تناقض‌ در تویوتاست.

«تی.پی.اس» نوعی نوآوری سخت‌افزاری است كه به تویوتا امكان می‌دهد به‌طور مداوم شیوه‌های تولید را بهبود بخشد. این شركت هم‌چنین در نوآوری‌های نرم مربوط به نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی نیز تبحر یافته و موفق شده است، چون آگاهانه دیدگاه‌های متناقض را در سازمان تقویت می‌كند و كارمندان را بر آن می‌دارد تا راه‌حل‌هایی بر مبنای اختلاف‌ها بیابند، تا آن‌که به دنبال مصالحه باشند. این فرهنگ ایده‌های نوآورانه‌ای را خلق می‌كند كه تویوتا برای جلوزدن از رقبا آن‌ها را اجرا می‌كند.

تحقیق نویسندگان، شش عامل را كه باعث ایجاد تناقض در تویوتا می‌شوند آشكار می‌كند. سه عامل گسترش باعث ایجاد تغییر و پیشرفت شركت می‌شود: اهداف ناممكن، سفارشی‌سازی محلی و آزمایش‌كردن. این عوامل سازمان را متنوع‌تر و پیچیده‌تر می‌سازند و تصمیم‌گیری را دشوارتر کرده، تهدیدی برای سیستم‌های کنترل به‌شمار می‌آیند. برای این‌كه از وزش بادهای تغییر در جهت سقوط سازمان جلوگیری شود، شرکت هم‌چنین سه عامل یك‌پارچه‌ساز را مورد استفاده قرار می‌دهد: ارزش‌های موسسان؛ مدیریت ارتقا و جذب كاركنان و ارتباطات باز. این عوامل ثبات شرکت را تضمین می‌کنند، كاركنان را یاری می‌رسانند تا درك درستی از محیطی كه در آن كار می‌كنند به‌دست آورند و ارزش‌ها و فرهنگ تویوتا را جاودانه سازند.

رسیدن به تویوتا فقط مستلزم تقلید از یكی از اقدامات آن نیست، بلكه درباره خلق یك فرهنگ است. از آن‌جایی هم كه فرهنگ ‌تناقض این شركت انسان‌محور است (و انسان هم هرگز كامل نیست) همیشه جایی برای بهبود وجود دارد.

انصراف از نظر