گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه توانستیم: رشد در بازار کشورهای نوظهور

گزيده مديريت 125

By Bill Johnson

نوشته: بيل جانسون

ترجمه: سوادا مارکاریان

به گفته جانسون، بازار کشورهای در حال توسعه امروزه در کانون توجه کسب‌وکارهای مشتری‌محور قرار دارند. او کسی است که بي‌درنگ پس از مدیرعاملي هاینتس در سال 1998 نخستين راهبرد درازمدت شرکت را ارائه کرد. این راهبرد بر چهار محور استوار است، قابليت سازگاری (محصولات باید با فرهنگ جامعه محلي سازگار باشند)، قابلیت دسترسی (محصولات باید از مجاري راحت به‌دست مصرف‌کنندگان محلي ‌برسند)، قدرت خرید (ارائه محصولات در بسته‌بندی‌های کوچک برای بعضی مصرف‌کنندگان مهم است) و قابلیت صميميت (کارکنان و مصرف‌کنندگان باید با نام محصول احساس نزدیکی کنند). در بعضی موارد، هاینتس نام‌هايش را در یک بازار عرضه، سعی می‌کند به‌طور درون‌زا (ارگانيك) جا اندازد. البته در بيش‌تر موارد به دنبال خرید نام‌هاي جاافتاده با مدیریت محلي مناسب می‌شود تا شرکت را به مجاري درست هدایت کنند. اين به معناي لايه دوم مراقبت‌هاي مرتبط با حضور در بازار، سیستم مالیاتی، محيط نظارتی، روند ارزش پول رایج و فضای سیاسی و مقایسه آن‌ها با موارد مشابه در آمریکاست.
انصراف از نظر