گروه محصولات

عنوان مقاله : اندیشیدن رهبران موفق

گزيده مديريت 73

By Roger Martin

نوشته: راجر مارتین

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد و سارا پنجی زاده

اغلب ما برای آموختن درس‌هایی كه بتوانیم در حرفه خود به‌كار بندیم، سعی می‌كنیم كردار رهبران موثر را سرمشق قرار دهیم. اما به عقیده راجر مارتین، این توجه را نباید روی كردار چنین افرادی متمركز كرد، چرا كه اقدامات موثر در یك محیط خاص ممكن است در شرایط دیگر چندان كارایی نداشته باشند. رویكرد سازنده‌تر، اما دشوارتر، آن است كه به جای كردار، به شیوه تفكر این رهبران توجه كنیم. نگارنده مقاله پس از گفت‌گوهای مفصل با بیش از پنجاه نفر از رهبران موفق دریافت، اغلب این افراد دارای مهارت تفكر تلفیقی هستند: می‌توانند در آنِ واحد دو ایده متضاد را در ذهن خود نگه دارند و سپس به ایده جدیدی برسند كه عناصری از هر یك از دو ایده اولیه را در خود داشته و در عین حال برتر از هر دوی آن‌هاست.

 مارتین استدلال می‌كند كه همین شیوه ملاحظه و تركیب (و نه راهبرد برتر یا اجرای بی‌نقص) است كه ویژگی كسب‌وكارهای استثنایی و رهبران آن‌ها به‌شمار می‌رود. وی برای اثبات دیدگاه خود رویكرد رهبران دارای تفكر تلفیقی را در برخورد با مراحل چهارگانه تصمیم‌گیری‌های منتهی به راه‌حل‌های برتر بررسی می‌كند. نخست، این افراد به هنگام تعیین مولفه‌های مهم هر مسئله، فراتر از محدوده مولفه‌هایی می‌روند كه مرتبط‌بودن آن‌ها كاملاً آشكار است. دوم، نه‌تنها روابط علی و معلولی خطی، بلكه روابط چندجهتی و غیرخطی را نیز بررسی می‌كنند. سوم، به ساختار كلی مسئله و مناسبات موجود میان بخش‌های مختلف آن توجه می‌كنند. چهارم، با خلاقیت تنش‌های موجود میان ایده‌های متضاد را رفع كرده و گزینه‌های تازه‌ای را خلق می‌كنند.
 به عقیده نویسنده، تفكر تلفیقی مهارتی است كه همه می‌توانند كسب كنند. در طول مقاله وی به چند نمونه از رهبران كسب‌وكاری واجد این مهارت از جمله باب یانگ، بنیانگذار مشترك و مدیرعامل سابق ردهَت اشاره می‌كند. یانگ از همان ابتدا دریافت مجبور نیست از میان دو مدل كسب‌وكاری غالب در صنعت نرم‌افزار الزاماً یكی را برگزیند. در عوض وی با الهام‌گرفتن از هر دوی آن‌ها مدل خلاق سومی ‌را برای خدمات‌رسانی به مشتریان شركتی خلق كرد كه ردهَت را در مسیر موفقیتی بسیار چشمگیر قرار داد.
انصراف از نظر