گروه محصولات

عنوان مقال: مدیریت بر خود: آیا از رییس خود متنفريد؟

گزيده مديريت 187

By Manfred Kets de Vries

نوشته: مانفرد کتس دوریس

ترجمه: دکتر شهلا برجعلی لو

دليل حداقل نيمي از همه كاركنان مستعفی به طريقي به رییسشان مربوط است. كاركنان از روسايي شكايت دارند كه تحكم مي‌كنند، در جزئیات دخالت مي‌كنند، اعتبار و دانش آن‌ها را به‌نفع خود مصادره می‌کنند، اطلاعات را نزد خود نگه مي‌دارند يا به شكل ديگري آن‌ها را مي‌آزارند. اين موضوع تهديدي براي بهره‌وري كاركنان و موفقيت سازمان است.
اما اگر نمي‌توانيد با رییس خود كنار آييد، نااميد نشويد. اين مقاله قدم‌هايي را مشخص مي‌كند كه از طريق آن‌ها مي‌توانيد، موقعيت خود را بهبود بخشيد:
هم‌دلي را تمرين كنيد. تحقيقات رفتاري و عصب‌شناسي نشان مي‌دهند در نظر گرفتن فشارهايي كه به رییس شما وارد مي‌شود و واكنش هم‌دلانه نسبت به آن‌ها مي‌تواند حمايت متقابل او از شما را افزايش دهد.
    نقش خود را بررسي كنيد. بررسي كنيد چه جنبه‌اي از اين رابطه منفي، ممكن است از شما ناشي شده باشد و به‌دنبال ابزار يا آموزش‌هايي باشيد كه مي‌تواند به شما در تغيير رفتارتان كمك كند.
با رییس صحبت كنيد. گفت‌وگوي خود را با طرح اين سوال كه چگونه مي‌توانيد عملكرد و رابطه خود با رییستان را بهبود بخشيد، آغاز کنید. اگر اين گفت‌وگو ثمربخش نبود، با رییس خود گفت‌وگويي صريح در مورد ناکارامدی تعاملاتتان داشته باشيد.
به واحد منابع‌انساني رجوع كنيد. به‌عنوان آخرين پناهگاه (و تنها در صورتي كه شواهدي در دست داريد كه اثبات مي‌كند، رییس شما ناشايست است) شكايتي رسمي به واحد منابع انساني ارائه دهيد.
كار خود را ترك كنيد. اگر هيچ اميدي براي تغيير نمي‌بينيد، شاید وقت آن است كه به‌دنبال شغل جديدي بگرديد.

انصراف از نظر