By Matthias Seifert/ Allegre Hadida
نوشته: ماتیاس زیفرت و آلگره حدیدا
ترجمه: شیرین ناظرزاده
كامپيوترها اغلب در پيشبيني آينده از افراد جلو ميزنند، اين را تحليلگر سياسي نِيت سيلور بهطور متقاعدكنندهاي در انتخابات رياستجمهوري سال 2012 و در كتابش «نشانههای صادق و کاذب» نشان داد. اما پژوهشها نشان دادهاند كه پيشبينيهاي انساني در برخي مواقع بهتر از ماشينهاست. بياييد در نظر گيريم شما ميخواهيد موفقيت يك محصول را در زمان معرفي به بازار پيشبيني كنيد. آيا بايد به كامپيوتر تكيه كنيد يا خرد يك انسان؟
پژوهش جديد پيشنهاد ميكند بهترين رويكرد يكي از اين دو نيست، بلكه هر دو است. اما «هر دو» به معناي يك تركيب يكسان پنجاهپنجاه نيست. در موقعيتهاي شفاف، بیشتر به تحليل كامپيوتر تكيه كنيد. در موقعيتهاي با عدمقطعيت بالا، بهطور متوسط نظر سه كارشناس و دادن وزن بیشتر به نظر تركيبي آنها از نظری كه ماشين ميدهد، قابل اعتمادتر است.
ما اين راهنماها را از تركيبهاي مختلف پيشبيني انساني و ماشيني درباره آهنگهاي پرطرفدار در آلمان و انگلستان كشف كرديم. در طول دوازده هفته از 180 نفر (نيمي از آنها افراد حرفهاي در صنعت موسيقي و نيمي ديگر دانشجويان كارشناسي ارشد بدون هيچ دانشي در كسبوكار موسيقي) خواستيم یکصد آهنگ برتر از خوانندگان قديمي و جديد را پيشبيني كنند.
[1]. ماتیاس زیفرت، استادیار دانشکده کسبوکار آی.ای در مادرید است. آلگره حدیدا، مدرس دانشکده کسبوکار جاج، وابسته به دانشگاه کمبریج است.