گروه محصولات

عنوان مقاله: 11 سپتامبر به روایت یک مدیر عامل

گزيده مديريت 24

By Jeffrey W. Greenberg

نوشته: جفری گرین برگ

ترجمه: دکتر محمد ابراهیم محجوب

در روز حمله به برج‏های مركز تجارت جهانی نیویورك، 1779 تن از كاركنان گروه مارش‌اندمك‏لنان (ام.ام.سی) در دفتر كار خود در آن برج‏ها حضور داشتند و 129 نفر هم به ملاقات آنها آمده بودند. جفری گرین‏برگ، مدیرعامل ام.‏ام.‏سی از دفتر كارش در ساختمان مركزی شركت واقع در مركز شهر با وحشت شاهد برخورد دومین هواپیما با برج بود. با فروریختن برج‏ها، او تیمی از همكارانش تشكیل داد تا واكنش شركت را برنامه‏ریزی كنند.

 در این گزارش دست‌اول، گرین‏برگ مدیریت عملیات گذار از یك وضعیت باورنكردنی را شرح می‏دهد. رسیدگی به نیازهای كاركنان ام‏.ام.‏سی و خانواده‏های كاركنانی كه در آن حادثه هلاك شده بودند، مهمترین كار بود. در میانة آن هرج‏ومرج و دشواری‏های پیش‏بینی‏ناپذیر، گرین‏برگ و یارانش، سیستم پیام‏رسانی سازمان را بازسازی كردند و برنامه گسترده‏ای برای همیاری تدارك دیدند. كمك از هر سو می‏رسید: از افراد درون سازمان با هر رتبه و عنوان و تخصص گرفته تا رییسان هیات‏مدیره‏های سابق، اعضای غیرموظف و مدیران بازنشسته.
 بی‏درنگ در ساختمان مركزی ام‏.ام.‏سی یك مركز پیام‏رسانی اضطراری تشكیل شد و به صورت كانونی برای بده‏تبادل پیام و اطلاعات و گرامی‏داشت همكاران ازدست‌رفته درآمد. مشاورانی برای كاستن از اندوه بازماندگان استخدام شدند و مركزی برای پشتیبانی خانواده‏ها راه افتاد و طرحی برای مدیریت ارتباط با خانواده‏های كاركنان ازدست‌رفته شكل گرفت. شركت همچنین امكان دسترسی درازمدت خانواده‏ها را به خدمات مشاوره‏ای روانی و مالی فراهم آورده است.
در عین حال، گرین‏برگ درس‏هایی از رهبری، فرهنگ سازمانی و هماهنگی می‏دهد. او و یارانش در حلقه محاصره دشواری‏هایی از قبیل نابودی شالوده اجرایی شركت، زیان مالی و تغییرات ناگهانی بازار، رهبری عملیات را به‌دست گرفتند. راه‌حل آنها نه فقط حفظ سازمان بلكه تواناتر از گذشته ساختن آن بود.
انصراف از نظر