By Jeffrey W. Greenberg
نوشته: جفری گرین برگ
ترجمه: دکتر محمد ابراهیم محجوب
در روز حمله به برجهای مركز تجارت جهانی نیویورك، 1779 تن از كاركنان گروه مارشاندمكلنان (ام.ام.سی) در دفتر كار خود در آن برجها حضور داشتند و 129 نفر هم به ملاقات آنها آمده بودند. جفری گرینبرگ، مدیرعامل ام.ام.سی از دفتر كارش در ساختمان مركزی شركت واقع در مركز شهر با وحشت شاهد برخورد دومین هواپیما با برج بود. با فروریختن برجها، او تیمی از همكارانش تشكیل داد تا واكنش شركت را برنامهریزی كنند.
در این گزارش دستاول، گرینبرگ مدیریت عملیات گذار از یك وضعیت باورنكردنی را شرح میدهد. رسیدگی به نیازهای كاركنان ام.ام.سی و خانوادههای كاركنانی كه در آن حادثه هلاك شده بودند، مهمترین كار بود. در میانة آن هرجومرج و دشواریهای پیشبینیناپذیر، گرینبرگ و یارانش، سیستم پیامرسانی سازمان را بازسازی كردند و برنامه گستردهای برای همیاری تدارك دیدند. كمك از هر سو میرسید: از افراد درون سازمان با هر رتبه و عنوان و تخصص گرفته تا رییسان هیاتمدیرههای سابق، اعضای غیرموظف و مدیران بازنشسته.
بیدرنگ در ساختمان مركزی ام.ام.سی یك مركز پیامرسانی اضطراری تشكیل شد و به صورت كانونی برای بدهتبادل پیام و اطلاعات و گرامیداشت همكاران ازدسترفته درآمد. مشاورانی برای كاستن از اندوه بازماندگان استخدام شدند و مركزی برای پشتیبانی خانوادهها راه افتاد و طرحی برای مدیریت ارتباط با خانوادههای كاركنان ازدسترفته شكل گرفت. شركت همچنین امكان دسترسی درازمدت خانوادهها را به خدمات مشاورهای روانی و مالی فراهم آورده است.
در عین حال، گرینبرگ درسهایی از رهبری، فرهنگ سازمانی و هماهنگی میدهد. او و یارانش در حلقه محاصره دشواریهایی از قبیل نابودی شالوده اجرایی شركت، زیان مالی و تغییرات ناگهانی بازار، رهبری عملیات را بهدست گرفتند. راهحل آنها نه فقط حفظ سازمان بلكه تواناتر از گذشته ساختن آن بود.