گروه محصولات

عنوان مقاله: یقین را به‌چالش بکشید

گزيده مديريت 173

نوشته  Walter Frick 

ترجمه فریبا یاوری

جهان از نگاه بهترین پیش‌بینی‌کنندگان.
بر اساس یک افسانه، کراسوس (پادشاه لیدیا) حدود ۵۵۰ سال پیش از میلادْ یکی از قدیمی‌ترین مسابقات پیشگویی را برگزار کرد. وی مامورانی را نزد هفت پیشگو فرستاد تا بپرسند پادشاه در آن روز چه خواهد کرد؟ پاسخ پیتیا، پیشگوی دلفای، درست بود: پادشاه خوراک بره و لاک‌پشت خواهد داشت.
     این کار فقط از روی کنجکاوی نبود، بلکه کراسوس باید تصمیمی‌ می‌گرفت. با اطمینان از این‌که پیشگوی معتمدی را یافته، از پیتیا در مورد حمله به سرزمین پارس پرسید و او پاسخ داد، در این صورت، امپراتوری نیرومندی را نابود خواهد ساخت. حمله به شکست انجامید. اشکال در تفسیر پیشگویی بود: پیتیا هرگز نگفته بود کدام امپراتوری نابود خواهد شد.
این قصه واقعی باشد یا افسانه، شکست کراسوس حقایقی را روشن می‌سازد: پیش‌بینی مشکل است و صاحب‌نظران اغلب به‌خلاف ادعا می‌کنند پیش‌بینی‌هایشان درست است. ولی برای تصمیم‌گیری (در هر قلمرویی) پیش‌بینی‌های درستْ لازم و ضروری هستند. همان‌طور که فیلیپ تتلاک، استاد مدیریت و روانشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده همکارش، دان گاردنر در کتاب «ابرپیش‌بینی» می‌نویسند: «ما همه پیش‌بینی‌کننده هستیم. وقتی به تغییر شغل، ازدواج، خرید خانه، سرمایه‌گذاری، تولید یک محصول یا بازنشستگی فکر می‌کنیم، بر اساس انتظاراتمان از آینده تصمیم می‌گیریم.»

انصراف از نظر