گروه محصولات

عنوان مقاله: یافته های نو : آیا خدمات مشاوره مدیریت در ایران اثربخش است؟

گزيده مديريت 104
پژوهش‌گر  دكتر عباس منوريان و اعظم سلطانی
 
آمارها حكايت از آن دارند كه رابطه‌اي مستقيم بين توسعه ظرفيت مشاوره مديريت و توسعه ملي كشورها وجود دارد. دوسوم بازار جهاني مشاوره مديريت به كشورهاي آمريكا و اروپاي غربي اختصاص داشته و بقيه كشورها فقط يك‌سوم از اين بازار را در اختيار دارند. سهم ايران نيز از آن يك‌سوم باقيمانده بسيار ناچيز است.

شركت‌هاي معدودي در ايران از خدمات مشاوره استفاده مي‌كنند و همان شركت‌ها نيز به‌درستي نمي‌دانند از مشاوران خود چه انتظاري داشته يا مي‌توانند داشته باشند. از سويي ديگر برخي از مشاوران اعتقاد دارند هر چه كارفرماي ما كم‌تر بداند كار ما ساده‌تر است. اما پژوهش‌ها نشان داده بين رشد و بقاي مشاوره مديريت و بلوغ سازماني، ارتباطي مستقيم برقرار است و اين دو لازم و ملزوم يكديگرند. علي‌رغم اين يافته، درحال حاضر ميان مشاوران مديريت در ايران و سازمان‌ها ارتباط دوجانبه و فعال برقرار نيست و متاسفانه اثرات منفي اين مسئله در حوزه‌هاي مختلف مديريتي كاملا مشهود است

انصراف از نظر