گروه محصولات

عنوان مقاله: یافتن كسب و كار محوری بعدی

گزيده مديريت 71

Chris Zook

نوشته: کریس زوک

ترجمه: پرستو معین الدینی

چه‌طور پی می‌برید چه زمانی باید كسب‌وكار محوری خود را تغییر دهید؟ چگونه تعیین می‌كنید چه چیز باید جانشین آن شود؟ كریس زوك، نگارنده مقاله كه خود مشاور استراتژی است، با بررسی دقیق 25 شركت به این نتیجه رسیده كه اندازه‌گیری بنیه حیات هسته محوری كسب‌وكار یك شركت امكان‌پذیر است. آن‌گاه اگر قرار باشد شركت برای كسب‌وكار محوری خود طرحی نو در اندازد، بهترین راه نقب‌زدن به دارایی‌های پنهان و نهفته در شركت است.

 برخی از 25 شركت یادشده، هنگامی كه فرایند تعریف مجدد خود را آغاز می‌كردند با بحران‌های شدید دست‌به‌گریبان بودند. اما به گفته كریس زوك، تیم‌های مدیریتی می‌توانند راه تشخیص نشانه‌های اولیه نابودی و تباهی را فرا گیرند. او پنج سوال تشخیصی را برای ارزیابی مشتریان، دلایل كلیدی تمایز، حوزه‌های سود، قابلیت‌ها و فرهنگ سازمانی كسب‌وكار محوری شركت پیشنهاد می‌دهد.
 گام بعدی احیای استراتژیك است. در هشتاد درصد شركت‌هایی كه زوك بررسی كرده، جزء اصلی در طراحی مجدد استراتژی یكی از دارایی‌های پنهان شركت بوده است. او نقشه‌ای برای شناسایی دارایی‌های پنهان موجود ارائه می‌دهد. این دارایی‌ها به‌طور معمول در سه طبقه قرار می‌گیرند: زمینه‌های اصلی مشترك كسب‌وكار كه ارزش آن‌ها كم‌تر از واقع دیده شده؛ بینش و توانایی برای رسوخ در مشتریان‌ كه مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و قابلیت‌هایی كه به‌كار گرفته نشده است. برای مثال، شركت سوئدی دامتیك وقتی یخچال‌های اسفنجی كوچك برای قایق‌ها و وسایل نقلیه تفریحی می‌ساخت، به در اختیار داشتن یك دارایی پنهان پی برد: آشنایی و دسترسی به مشتریان در بازار وسایل نقلیه تفریحی. این شركت با تغییر تمركز خود بر تولید تمام سیستم‌های مورد نیاز زندگی در وسیله نقلیه توانست از رونق چشمگیر این بازار نهایت بهره را ببرد. یك شركت دانماركی به نام نووزیمز نیز كه آنزیم‌های به‌نسبت ساده (مانند آن‌هایی كه در ساخت شوینده‌ها به‌كار می‌رود) تولید می‌كرد، تشخیص داد قابلیت‌های بیوشیمیایی استفاده‌نشده‌ای كه در مهندسی پروتئین و ژنتیك دارد یك دارایی پنهان است و به این ترتیب توانست با موفقیت كسب‌وكار خود را بر ساخت آنزیم‌های زیست‌مهندسی ویژه متمركز سازد.
به احتمال زیاد، كسب‌وكار محوری بعدی شما خود را با سروصدا و هیاهو نشان نمی‌دهد. با بهره‌گیری از ابزارهایی كه نویسنده مقاله، كریس زوك معرفی می‌كند به ممیزی داخلی امكانات شركت بپردازید و بر نقاط تمركز آتی خود انگشت گذارید.
انصراف از نظر