گروه محصولات

عنوان مقاله: یافتن بستر در محصول خود

گزيده مديريت 197
By Andrei Hagiu/ Elizabeth Altman
نوشته: آندره هاگیو و الیزابت آلتمن
ترجمه: سعیده رجائی‌ هرندی
پنج شرکت از ده شرکت‌ ارزشمندتر جهان امروز (اپل، آلفابت، آمازون، فیس‌بوک و مایکروسافت) بیش‌تر ارزش خود را از بسترهای چندوجهی‌شان به‌دست می‌آورند که تعاملات و معاملات بین بخش‌ها را تسهیل می‌کنند. بسیاری از ام.اس.پی‌ها ارزشمندتر از شرکت‌های موجود در صنایع مشابه هستند که فقط محصولات و خدمات را ارائه می‌دهند: برای مثال، ایربی.ان.بی درحال‌ حاضر ارزشمندتر از ماریوت، بزرگ‌ترین هتل زنجیره‌ای جهان است. با این وجود، نویسندگان می‌گویند، شرکت‌هایی که به‌عنوان بستر کسب‌وکاری به‌وجود نمی‌آیند، به‌ندرت، متوجه می‎شوند می‌توانند محصولات خود را یکسان کنند. حتا اگر هم متوجه آن شوند، معمولا در سرگردانی به‌دنبال راهبردی برای این تغییر هستند.
در این مقاله، هاگیو و آلتمن چارچوبی را برای انجام این کار ارائه می‌دهند. آن‌ها چهار روش را توضیح می‌دهند که محصولات و خدمات می‌توانند به یک بستر تبدیل شوند و مزایا و معایب راهبردی هر یک را بررسی می‌کنند: 1) بازکردن راه برای طرف‌های سوم 2) اتصال مشتریان 3) اتصال محصولات برای مرتبط‌کردن مشتریان و 4) تبدیل شدن به تامین‌کننده بستر چندوجهی. این ایده‌ها می‌توانند توسط شرکت‌های فیزیکی و برخط استفاده شوند.
انصراف از نظر