Fernando Bartolome/ John Weeks
نوشته: فرناندو بارتولومی و جان ویکز
ترجمه: نسیم ناجی
تمام مدیران به بازخورد نیاز دارند حتی اگر این بازخوردها مغرضانه، جسورانه، بیربط یا نامربوط باشند. ترفند كار، یادگیری استخراج و کشف اطلاعات معنادار از بازخوردها و تبدیل به چیزهای قابلاستفاده است.
طی کار با صدها مدیر، تعدادی «کیمیاگر» کشف کردیم. آنها افراد نادری هستند که در تبدیل بازخوردهای خام و بیکیفیت به طلای ناب مهارت ویژهای دارند. عملکرد آنها تابع چند الگوست که سایر مدیران میتوانند آنها را یاد بگیرند.
بازخوردهای توهینآمیز، غیرواضح، ناکامل، بیمعنا، اغراقآمیز یا نامشروع (چه از بالادستها و چه زیردستها) اگر جدی گرفته شوند، اثرات تخریبی دارند. این بازخوردها میتوانند تا حد زیادی انگیزهكش بوده و به اعتمادبهنفس مدیران لطمه زنند و آنها را زمینگیر كنند. همچنین باعث میشوند وقت مدیران صرف مسائل اشتباه شود و بهعنوان مثال، به نقاط ضعفی بپردازند که در نقش فعلی آنها مهم نیستند. بهنظر میرسد بازخورد برخی افراد را مسحور و مشغول خود میکند.
دسته دیگر مدیران با بازخوردهای ضعیف با بیاعتنایی برخورد كرده یا در برابر آنها حالت دفاعی میگیرند. نادیده انگاشتن بازخورد میتواند آنها را به سمت رد تمام نظرات و عقاید منفی در مورد خودشان سوق دهد و در نهایت، از آنچه اطرافیان در موردشان فکر میکنند و احساس میکنند، بیاطلاع شوند. حالت تدافعی حتی میتواند خطرناک باشد، چرا که ممکن است آنهایی را که بازخورد میدهند خشمگین و بیگانه کرده و نظرات منفی آنها را تقویت کند.
کیمیاگران قادرند از این انحرافات اجتناب کرده و حتی از مضرترین و بهظاهر بیفایدهترین توصیهها درس گیرند. روش آنها دربردارنده یک جزء عاطفی است که آنها را قادر میسازد از واكنشهای احساسی خود آگاه بوده و آنها را مدیریت کنند. همچنین آنها یک جزء شناختی دارند که امكان میدهد بهطرز هوشمندانهای اطلاعات مفید را استخراج كنند. آنها هرگز نه مفتون بازخوردها میشوند و نه آنها را نادیده میگیرند. در نتیجه، پیام را از شیوه بیان تمیز داده و بر اطلاعات موردنیاز برای حل مسائل پیش رو تمركز میكنند. آنها قادرند به ورای معنای لفظی توجه داشته و اطلاعاتی در مورد ادراک، تصورات و نظرات افراد بیابند. آنها میتوانند با تمركز بر تواناییهای خود پیامهای منفی را در محیط بازخوردهای مثبتی قرار دهند که در گذشته دریافت كردهاند