گروه محصولات

عنوان مقاله: گفت ‌و گو درباره راهبرد نام‌ تجاری

گزيده مديريت 53

By Natalie Mizik/ Robert Jacobson

ترجمه: بهمن جمشيدی

صد البته داشتن نام‌تجاری متمایز برای كسب‌وكار مفید است. اما از درك اهمیت و تاثیر آن بر عمل‌كرد شركت دچار شگفتی می‌شوید. ما «ادراكات مشتریان از تمایز نام‌تجاری و تاثیر آن بر قیمت سهام» را دست‌مایه مطالعه خود قرار دادیم. به همین منظور، 275 شركت را كه دارای نام‌تجاری منفرد بودند (مانند اِی.تی.اند.تی، كرپسی‌كرم دوناتس و ریباك) به مدت یازده سال تحت بررسی قرار دادیم.

نخست شركت‌ها را به دو گروه در هر سال تقسیم كردیم: گروه اول شامل شركت‌هایی بود كه مشتریان تصور می‌كردند نام‌تجاری آن‌ها تمایز كم‌تری دارد و گروه دوم آن‌هایی بودند كه نام‌تجاری‌شان متمایز‌تر بود. سپس تفاوت‌های بین بازگشت سرمایه سالانه سهام (تعدیل‌شده از نظر ریسك) را بررسی كردیم. تغییرات در تمایز نام‌تجاری به‌گونه‌ای غیرقابل‌باور اثری بر بازگشت سرمایه سهام طی سال‌هایی كه تغییرات حادث شده بودند، نشان نمی‌دادند
انصراف از نظر