گروه محصولات

عنوان مقاله: گزارش تحقیق : مربی چه كار می‌ تواند برای شما بكند ؟

گزيده مديريت 93

By Diane Coutu/ Carol Kauffman

نوشته: دایان کوتو و کارول کافمن

ترجمه: دکتر اسماعیل مردانی گیوی

رهبران امروزی کسب‌وکار به‌صورت فزاینده‌ای‌ برای درك و فهم چگونگی اقدام در جهان پرتوقع و پرآشوب به مربیان متكی هستند. این افراد امین و مشاور می‌توانند تا ساعتی 3500 دلار درآمد داشته باشند. برای درك آن‌چه این افراد انجام می‌دهند تا شایسته دریافت چنین پولی باشند، هارواردبیزنس‌ریویو نظرسنجی را درباره 140 مربی پیشرو انجام داده و یافته‌ها را با پنج متخصص در میان گذاشته است.

 به اعتقاد مفسران و مربیان، دلایل استفاده از مربی در طی دهه گذشته افرایش یافته است. ده سال پیش، اغلب شركت‌ها مربی‌ را برای كمك به اصلاح رفتارهای ناجور در سطوح بالای شركت استخدام می‌كردند. امروزه بیش‌تر كارهای مربی‌گری درباره پرورش استعدادهای درخشان یا ارائه ایده‌ها یا پیشنهادهای تازه‌ است. نتیجه این ماموریت گسترده‌تر، ابهام بیش‌تر درباره كار مربی‌گری است، چه در مورد چگونگی تعریف مربیان از كار مربی‌گری، چگونگی اندازه‌گیری و گزارش پیشرفت كار یا انواع مدارك مثبته‌ای كه باید به هنگام انتخاب مربی توسط شركت مد نظر قرار گیرد.
 آیا شركت‌ها و مدیران از وجود مربیان فایده‌ای هم کسب می‌کنند؟ وقتی از مربیان درباره رشد سالم حرفه‌‌شان سوال شد، گفتند مشتریانشان دوباره به سوی آنان برمی‌گردند، زیرا كار مربی‌گری به درد آن‌ها می‌خورد. اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد این صنعت سرشار از تضاد منافع، خطوط نامشخص بین آن‌چه باید به بهترین وجه توسط مربیان انجام ‌شود و آن‌چه باید به‌عهده متخصصان حوزه سلامت فكری قرار گیرد و سازوكارهای ناكافی برای نظارت بر اثربخشی كار مربی‌گری است.
 خلاصه‌كلام: مربی‌گری به‌عنوان یك ابزار كسب‌وكار، به دنبال كسب مشروعیت است. اما بنیان این صنعت، هنوز هم دچار تغییر فراوان است. در این بازار، همانند دیگر بازارهای امروزی، باید به این نتیجه برسیم كه ضرب‌المثل قدیمی‌ هنوز هم كاربرد دارد: خریدار باید عاقل باشد.
انصراف از نظر