By Don Moyer
نوشته: دون موير
ترجمه: ميثاق سلطانی عرب
يادگيري، فرايندي مادامالعمر است و هر مهارتي، چيزي جز ايستگاهي در مسير يادگيري نيست. موفقيت در يك چالش، تنها مبنايي براي مواجهه با چالش بعدي فراهم ميسازد.
قدر مسلم، همه از اين مبنا استفاده نميکنند. يادگيري ريشه در تجربه دارد، اما تجربه يادگيري را تضمين نميکند. جورج برناردشاو گفته است: «عقلانيت افراد نسبي است، نه نسبت به تجربياتشان، بلکه بهنسبت ظرفيتشان براي تجربهکردن.»
آموزش رسمي ميتواند مفيد باشد، اما مانع سختي براي يادگيري است. پيتر دراکر در «مديريت بر خويش» ميگويد: «مدارس بر اين فرض سازمان يافتهاند که تنها يک راه درست براي يادگيري هست و آن هم براي همه يكسان است. اما مجبورشدن به يادگيري به شيوهاي كه مدارس تدريس ميكنند، جهنمي واقعي براي دانشآموزاني است كه بهگونهاي ديگر ميآموزند.»