گروه محصولات

عنوان مقاله: کشورهای نفت خیز کجا سرمایه گذاری می کنند

گزيده مديريت 88

By Rawi Abdelal/ Ayesha Khan / Tarun Khanna

نوشته: راوي عبدلال و عايشه خان و تارون خانا

ترجمه: دكتر عبدالرضا رضايي نژاد

تركیب وضعیت كنونی کسری موازنه تجاری وحشتناک آمریکا و قیمت بالای نفت (بیش از 125 دلار در زمان نگارش این مقاله)، منابع مالی سرشاری را در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس آفریده است. ولی وضعیت دلارهای نفتی مازاد در این دوره، با گذشته بسیار متفاوت است.

 در دهه 1970، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان‌سعودی، و امارات‌متحده‌عربی) به دلیل نداشتن آمادگی، مدیریت ثروت کلان خود را معمولاً در شکل اسناد خزانه‌داری آمریکا یا دلارهای اروپایی، به بانک‌های تجاری غرب به‌ویژه آمریکا و انگلیس می‌سپردند. در دوره کنونی، این کشورها به‌صورت راهبردی در انتخاب محل سرمایه‌گذاری های خود تصمیم می‌گیرند. آن‌ها استراتژی‌های بلندپروازانه‌ای برگزیده و افزون بر سرمایه‌گذاری‌های برون‌مرزی در شركت‌ها و بنگاه‌های غربی و آفریقایی و هندی، با گشاده‌دستی در آفرینش زیرساخت‌های اقتصادی در درون سرزمین‌هایشان اقدام می‌كنند.
 این‌گونه فعالیت‌ها شامل ایجاد مناطق آزاد برای برپایی بخش‌های صنعتی و خدماتی و تسهیلاتی هستند که موجب جلب سرمایه‌گذاران، نیروهای ماهر و خبره و گردشگران و جهانگردان می‌شوند. بنابه گفته راوی عبدلال، عایشه خان و تارون خانا، این حركت‌ها افزون بر تاثیر گسترده و درازمدت بر اقتصاد محلی، بر بازار منطقه نیز تاثیر فراوان خواهند داشت. آن‌ها بدین اشاره دارند كه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بسی بیش از گذشته به مراكز و نظام‌های مالی جهانی نزدیك شده‌اند. آنان عقیده دارند راهبردهای نوین سرمایه‌گذاری كشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بر آینده اقتصاد غرب اثر گذاشته و در بازار همسایگان، خاورمیانه و خودشان موجب تحولات چشم‌گیر خواهد شد
انصراف از نظر