By Martin Irhig/ Ian MacMillan
نوشته: مارتین ایهریگ و ایان مکمیلان
ترجمه: دکتر مهسا علیخانی
در بسیاری از صنایع (شامل هوافضا، صنایع الکترونیک، صنایع شیمیایی، صنایع نرمافزاری، ساختوساز جهانی، بانکداری تجاری و سرمایهگذاری جهانی و تولید بینالمللی) حتا نوآوریهای ساده محصولات و خدمات میتوانند سخت و پیچیده شوند، چرا که امروزه شرکتهای بسیار زیادی در زیستبومهای متشکل از ذینفعان بههم متصل و قدرتمند عمل میکنند. این بدان معناست که نمیتوانید فقط بر مشتری و خودتان تمرکز کنید: نیاز به پیشگذاردهای ارزشمندی هست که ذینفعان زیستبوم شما میتوانند آنها را بپذیرند که این امر بهطور گستردهای فرایند شناسایی فرصتهای نوآوری را پیچیده میکند. نویسندگان مقاله ابزاری را توسعه دادهاند که مبتنی بر فرایند ایدهپردازی است که یک شرکت بزرگ داروسازی در سطح جهانی بهکار برده است. آنها شش مرحله این فرایند را تشریح میکنند: 1) شناسایی ذینفعان کلیدی و نیازهای فوری آنها، 2) ترسیم طرح کلی زنجیره مصرف ذینفعان، 3) طبقهبندی ویژگیهای محصولات فعلی و ایجاد نمایههای آنها، 4) ایجاد نمایههای فرصت رشد، 5) نرسیم تنشها و چالشهای ذینفعان و 6) انتخاب بهترین فرصت.