گروه محصولات

عنوان مقاله: کسب سود از قاعده هرم

گزيده مديريت 161

By Erik simanis/ Duncan Duke

نوشته: اریک سیمانیز و دانکندوک

ترجمه: دکتر یحیی کمالی

بهترین روش برای شرکت‌ها جهت بهبود زندگی فقیرترین افراد جهان (کسانی که در قاعده هرم هستند) در درجه اول تمرکز بر انجام کسب‌وکار خوب است و نه‌ انجام کارهای خوب است. این نکته، مورد توجه نویسندگان مقاله است که معتقدند جریان مداوم کسب سود از پروژه‌های کم‌زحمت، مسیر سرمایه‌گذاری جاه‌طلبانه‌تر بعدی در پروژه‌های سودمند از نظر اجتماعی را هموار خواهد کرد.

نویسندگان مقاله دو چالش اصلی فروش سودمند به افراد قاعده هرم را مورد توجه قرار می‌دهند: تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و تغییر روش تولید و توزیع محصولات. آن‌ها برای کمک به شرکت‌ها جهت بررسی چگونگی تاثیر این چالش‌ها بر چشم‌انداز کسب‌وکارهای مختلف، یک «نقشه فرصت» طراحی کرده‌اندکه فرصت‌ها را در قالب طیفی از پیچیدگی کم‌تر و منابع فشرده تا پیچیدگی بیش‌تر طبقه‌بندی می‌کند.

در ساده‌ترین سر طیف، فرصت بازاریابی هدفمند در بازارهای بالغ قرار دارد.در وسط طیف، فرصت‌های مربوط به بازارهای رشد قرار دارند: تلاش‌های مربوط به بازطراحی محصولات، گسترش مجرا‌های توزیع یا ایجاد مجرا‌های جدید. در انتهای دیگر طیف، پروژه‌های پرمخاطره در بازارهای ناشناخته برای توسعه محصولات جدید، تسخیر بازارهای رقبا، گسترش به بازارهای سبز، توسعه مدل‏های کسب‌وکار جدید یا ایجاد بازارهای مشترک جدید قرار دارند.

نویسندگان مثال‌هایی از هر نوع فرصت ارائه می‌کنند و توضیح می‌دهند که شرکت‌ها می‌توانند چند فرصت را هم‌زمان دنبال کنند. اگر آن‌ها عاقلانه انتخاب کنند، می‌توانند هم سود به‌دست آورند و هم رسالت اجتماعی خود را دنبال کنند.

انصراف از نظر