گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده های نوظهور: کسب‌ و کار از نگاه هاليوود

گزيده مديريت 113

By Batia Wiesenfeld/ Gino Cattani[1]

نوشته: باتيا ويزنفلد و جينو کاتاني

ترجمه: محسن وارثي
 
با نمايش دوگانه وال‌استريت، دو استاد مديريت از رهبران سازماني مي‌خواهند پيام اين فيلم‌ها را كه بازتابنده افكار عمومي است درك كنند.

دو دهه پيش، اليور استون فيلمي را کارگرداني کرد که صنعت مالي ايالات‌متحده را بابت طمع‌کاري متهم مي‌کرد. شخصيت بد فيلم، گوردون گکو، به ما مي‌گفت حرص و آز خوب است. قهرمان مرد فيلم، باد فاکس، خيلي دير فهميد که چنين نيست و هر دو به زندان رفتند.

عقايد درباره فيلم، متفاوت بود. البته نه به اين دليل که مردم آن را دوست نداشتند. خيلي هم دوست داشتند و حتا جايزه آکادمي هم برد. اما نگاه موعظه‌گر سينمايي استون با نگاه مردان تمام کوي‏و‏برزن‌هاي آمريکا فرق داشت. در نظر بانکداران موفق، بازرگانان و مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري تضميني[2]، گکو يک مدل نقش بود، در حالي که مالي‌چيان جاافتاده، او را کاريکاتوري بي‌خطر مي‌ديدند:«هيچ‌کس باور نمي‌کنه وال‌استريت به‌راستي اين‌جوري باشه.»



[1]باتيا ويزنفلد، استاد و جينو کاتاني، استاديار دانشكده كسب‌‌وكار لئونارد استرن وابسته به دانشگاه نيويورك هستند.

[2]. hedge funds
انصراف از نظر