گروه محصولات

عنوان مقاله: کارآفرین : فراز و نشیب یك كارآفرینی

گزيده مديريت 19

By Frank Batten

نوشته: فرانک باتن

ترجمه: دکتر محمود احمدپور

در تاریخ سی‌ام جولای سال 1981، فرانك باتن، مدیر شركت لندمارك مدعی شد كه طی كمتر از یك سال، شركت او شبكه كابلی جدیدی راه‌اندازی خواهد كرد: نخستین شبكه پخش تمام‌فصل در سطح امریكا به نام وِدرچانل. Weather Channel او برخوردهای تمسخر‌آمیز با ادعای خود را پیش‌بینی نمی‌كرد.

 از آن زمان 20 سال گذشته است. امروزه، شبكه وِدرچانل به عنوان یكی از قدرتمندترین و موثق‌ترین نام‌های تجاری در جهان شبكه‌های رسانه‌ای شناخته می‌شود. روزانه، میلیونها نفر به این شبكه اطلاعات جهت اطلاع از وضعیت هوای محلی و كشوری مراجعه می‌كنند و جایگاه وب این شبكه بیش از سه میلیارد بازدید را در سال به خود اختصاص می‌دهد.
 وِدرچانل با رد تصورات غلط متداولی كه در باره كارآفرینی شركتی وجود داشت، ثابت كرد كسانی كه نسبت به آن بدبین هستند، مرتكب اشتباه شده‌اند. یكی از این تصورات غلط آن است كه كارآفرینی برجسته همواره از ایده‌ای برجسته سرچشمه می‌گیرد. درست است كه ایده‌ها مهم هستند، ولی وجود مجموعه‌ای از متخصصان فنی و مدیریتی، سرمایه‌ای صبور و اعتبار و شهرت به درستی و راست‌گویی نیز اهمیت دارد. برداشت نادرست دیگر آن است كه همیشه دو مرد در یك گاراژ خواهند توانست شركتی به وجود آورند. البته كه این طور نیست. در عمل نوع مناسبی از پشتیبانی سازمانی می‌تواند بهترین حامی یك ایده بزرگ باشد.
 باتن در دوره مبدل ساختن وِدرچانل به واقعیت با موانع بسیاری مواجه شد. معضلات تكنولوژیك و مالی، این كانال را در معرض تهدید نابودی قبل از افتتاح قرار داد. اما مهندسانی كوشا و كمك آخرین لحظه‌ای مجریان شبكه‌های كابلی موجب نجات این موسسه شد. همانطور كه نویسنده می‌گوید، حمایت سازمانی نمی‌تواند دشواری‌های اجتناب‌ناپذیر كارآفرینی را از میان بر دارد، اما یك شركت مادر با نگرش درست و منابع مناسب (سرمایه، نخبگان مدیریتی و تجربه در زمینه‌های مرتبط) می‌تواند تفاوت بین یك ایده درخشان و كسب‌وكاری قدرتمند را مشخص سازد.
انصراف از نظر