گروه محصولات

عنوان مقاله: کارآفرینی آموزشی: فرصت‏‏‌ها و چالش‌ها

گزيده مديريت 216

نوشته: دکتر فرنوش اعلامی و زهرا سایه‏ وند

کارآفرینی آموزشی فرآیندی هدفمند، پویا و اجتماعی است که با شناسایی و ارزیابی فرصت‌ها و خلق ایده‌ای نوآورانه، اقدام ‏به ایجاد و توسعه سازمان‌ها و تغییر چشم‌اندازهای آموزشی برای تبدیل ایده‌های آموزشی به محصول یا خدمات مي‏نمايد. فلسفه و ماموریت آن، عدالت آموزشی، افزایش کارآیی و بهره‌وری، بهبود وضعیت آموزش، ارتقای سطح رفاه، رفع نیاز، خلق نیاز آموزشی و انگیزه‏مندی و پويايي صنعت آموزش است. کارآفرینی در مدارس، آموزش عالی، موسسات، شبکه‏ های مجازی و کلاس درس از جمله انواع کارآفرینی آموزشي می‌باشند. تغییر در انتظارات مشتریان، وجود سازوكارهاي متنوع بازار، تغییر در سیاست‌های دولتی و قوانین مرتبط با آموزش، تولید دانش جدید و شبکه‌سازی میان ذینفعان آموزش را می‏ توان از جمله چالش‏ ها و فرصت‏ های کارآفرینی آموزشی قلمداد كرد. همچنین با پیوندزدن (سرمایه‌گذاری در روابط نزدیک با گروه‌های همگن) و پل‏ زدن (سرمایه‌گذاری در روابط نزدیک با گروه‌های ناهمگن) در سرمایه اجتماعی، می‌توان منابع مورد نیاز کارآفرینی آموزشی را تا حدی تامین نمود. سرمایه فرهنگی می‌تواند به‌عنوان یک تسهیل‌کننده مهم در ایجاد و بهره‌برداری از سرمایه اجتماعی عمل نماید.

انصراف از نظر