Kyle Jensen/ Tom ers/ Laura Dunham/ Jon Fjeld
کایل جنسن، تام بایرز،لورا دانهام و جون فیلد
سعیده رجائی هرندی
در دنیای کسبوکارهای نوپا فریبدادن رایج است: بنیانگذاران وقتی بهدنبال سرمایهگذاران و دیگر ذینفعان مهم هستند مستعد مبالغهکردن، گیجکردن و تحریف واقعیت به هر طریق هستند. چنین فریبی با طولانیکردن عمر پروژههای محکومبهفنا منابع را مسدود میکند و شناسایی بهترین مکان برای سرمایهگذاری پول یا نیروی کار را برای سرمایهگذاران خطرپذیر (وی.سی) و کارکناندشوار میسازد.
نویسندگان، رویکردی چندرشتهای را برای این مساله در نظر دارند. آنها استدلال میکنند توجیههای متداول برای چنین فریبکاری (همچون نیاز به حمایت سرمایهگذاران و کارکنان و اعتقاد به اینکه همه کارآفرینان چنین کاری میکنند) بر حسب بررسی دقیق معتبر نیستند. آنها چندین توصیه، برگرفته از فلسفه اخلاق، به بنیانگذاران میکنند: رویای بزرگی داشته باشید، اما در مورد شواهد و فرضیات زیربنایی چشماندازتان، صادق و راستگو باشید و خود را با افراد بافضیلتی احاطه کنید که به شما کمک میکنند بهترین خود باشید.