گفت وگو با نیراج شاه، بیژن ثابت و جنیفر لام.
ترجمه: یاسر نثاری
در طول دهه گذشته، روشگان (متدولوژی) نوپای ناب که ارزش بسیاری برای بازخوردهای اولیه مشتری، استفاده آزمایشی از محصول و تکرار این چرخه قائل بوده، بهعنوان رویکرد برگزیده و راهگشا انتخاب شده است. برای درک هرچه بهتر نوع نگاه کارآفرینان و سرمایهگذاران خطرپذیر به اسلوب پیشنهادی «راهبردی برای نوپاها» که رویکرد رسمیتری به توسعه استراتژیها دارد، دو تن از سردبیران ارشد هاروارد بیزنس ریویو به نامهای دنیل مکگین و والتر فریک، این ایده و نظر را با سه تن از کهنهکاران و فعالان حوزه شرکتهای نوپا مطرح کرده و به مباحثه پرداختند. نیراج شاه همبنیانگذار فروشگاه اینترنتی ویفر است که در سال 2002 راهاندازی شد و در سال 2014 عرضه اولیه سهام آن در بورس اتفاق افتاد. بیژن ثابت همبنیانگذار اسپارککپیتال است. این شرکت از نخستین سرمایهگذاران در توییتر، تامبلر، فوراسکور و ترلو است. جنیفر لام نیز در حال راهاندازی پنجمین نوپای خود است و سمت مدیر ارشد عملیات فورج.اِیآی رابهعهده دارد. این شرکت روی ساختاربندی دادهها برای استفاده در خودروهای هوشمند فعالیت میکند. وی پیشتر چهار نوپای دیگر را نیز راهاندازی کرده که تمام آنها توسط شرکتهای عمومی (سهامی عام) تملک شدهاند.