By Ram Charan
نوشته: رام چاران
ترجمه: دكتر محمدابراهيم محجوب
بزرگترین دلیل ضعف عملکرد شرکتها, خطای در اجراست. طبق نظر رام چاران, نویسنده مقاله, چنین خطاهایی معمولاً از خطای در تعاملات شخصی سرچشمه میگیرند. وی در این مقاله سال 2001 خود میگوید, این خطاها در خلاء رخ نمیدهند و نوعاً به شیوه تصمیمگیری (یا تصمیمنگیری) در سرتاسر سازمان برمیگردند. ناتوانی در اقدام قاطع ریشه در فرهنگ شرکتها دارد.
بهعقیده چاران, رهبران عامل این تردید و دودلی هستند و خود آنها نیز میتوانند آن را برطرف کنند. سه شیوه برای اینکار وجود دارد: نخست, باید صداقت روشنفکرانه را در ارتباطات میان افراد برانگیزند. دوم, باید مراقب باشند در سازوکارهای عملیات اجتماعی سازمان (نشستها, بازبینیها و سایر موقعیتهایی که افراد در شرکت به دادوستد میپردازند) گفتمانی صادقانه در بطن خود داشته باشند. سوم, رهبران باید کسب اطمینان کنند بازخورد و اقدامات بعدی برای دادن پاداش به بهترینها, موجب تربیت آنهایی میشود که تلاش میکنند و باعث ناامیدی آنهایی که رفتارشان مانع پیشرفت سازمان است.
با اتخاذ این سه رویکرد و استفاده از هر رخدادی بهمثابه فرصتی برای اشاعه گفتمان باز و صادقانه, رهبران میتوانند فضای سازمان را تحتتاثیر قرار داده و آن را از بیتصمیمی به سوی اقدام سوق دهند.