گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه یک موتور بینش ایجاد کنیم

گزيده مديريت 184

Frank Van Den Dries/ Stan Sthanunathan/ Keith Weed

 نوشته: فرانک وندندریست و استن استانوناتان و کیت وید 

ترجمه: نازنین وارسته 

موفق‌ترین شرکت‌ها فقط محصولات خوب و سیستم‌های توزیع قوی ندارند: آن‌ها درکی عمیق از مشتریان دارند. چنین چیزی طبیعتا نیازمند میزان زیادی داده‌های بازاریابی است، اما نویسندگان مقاله می‌گویند که علاوه بر این به یک «موتور بینش» نیاز است: دسته‌ای از ساختار‌ها، افراد و فرایند‌ها که داده‌ها را به استراتژی عملی تبدیل می‌کنند. سازمان‌های کارامد چگونه این نوع مشتری‌مداری را محقق می‌سازند؟ پژوهش‌های گسترده شرکت متبوع نویسنده اصلی مقاله نشان‌ می‌دهند که هفت ویژگی عملیاتی برای یک گروه متعالی بینش‌ها و تحلیل‌ها حیاتی هستند: باید در جمع‌آوری داده‌ها مهارت داشته باشد، از بخش‌های دیگر مستقل باشد، در برنامه‌ریزی کسب‌و‌کاری درگیر باشد، مشارکت‌کننده باشد، آماده آزمایش با تکنولوژی‌ها و برنامه‌های جدید باشد، آینده‌محور باشد و در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک فعال باشد. علاوه بر این، افرادی که عضو موتور بینش هستند دارای سه خصوصیت مشترک هستند: ذهنیت تمام‌مغزی دارند (هم خلاقانه و هم تحلیلی فکر می‌کنند)، روی توسعه کسب‌و‌کار تمرکز دارند و در رساندن پیام‌های خود توسط قصه‌گویی جذاب به جای روخوانی داده‌ها، تاثیر‌گذار هستند. نویسندگان، هر یک از این خواص را با استفاده از مثال یونیلیور، غول محصولات مصرفی، توضیح می‌دهند. گروه بازارهای مصرف‌کننده و بینش‌های یونیلیور، گل سر‌سبد موتورهای بینش قدرتمند، به این شرکت کمک کرده تا رشد درآمد و فروش چشمگیری داشته باشد.

انصراف از نظر