گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه کاربران به وب‌ سایت شما اعتماد می‌ کنند

گزيده مديريت 92

پژوهشگر: مرجان روحانی

امروزه زیاد می‌شنویم که گروهی اقدام به طراحی یک سایت خریدوفروش الکترونیک کرده‌اند. گه‌گاه در این زمینه نیز تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی راه می‌افتد. پس از رواج اینترنت در ایران، شاهد طراحی و ساخت وب‌سایت‌های زیادی بودیم که از خودرو گرفته تا محصولات خوراکی و مصرفی را برای فروش به کاربران خود عرضه می‌كرده‌اند. اما آیا هم‌اکنون می‌توانید نام یکی از این سایت‌ها را به‌خاطر آورید؟ آیا می‌توان شرکتی را یافت که تنها راه فروش و بقای آن، ‌وب‌سایت تجاریش باشد؟ شاید موافق باشید که به‌راحتی نمی‌توانیم نام سایتی ایرانی که در این زمینه موفق شده به‌یاد آوریم. اگر هم نامی به ذهنمان می‌رسد، با اما و اگرهای زیادی همراه است.

 پژوهشگران، دلایل متعددی برای عدم موفقیت کسب‌و‌کارهای الکترونیک در ایران برشمرده‌اند که اشاره به همه آن‌ها موضوع این نوشته نیست. در این میان، بحث مورداعتمادبودن سایت به‌عنوان یکی از دلایل مهم در ایجاد روابط بلندمدت و سودده با مشتریان دارای اهمیت است. فراموش نکنیم مشتریان در تجارت الکترونیک هیچ­گونه تعامل فیزیکی با فرد فروشنده ندارند. ارتباط مشتری از طریق وب­سایت و با استفاده از نمایی گرافیک و بدون هیچ تعامل رودررو با عامل انسانی است. در این شرایط پرریسک برای مشتری، فروشندگان باید استراتژی­هایی جهت اثبات اعتمادپذیری خود به وسیله وب‌سایت شرکت توسعه داده و به مشتریان در اتخاذ تصمیمات مناسب کمک كنند. پژوهشگر با این اندیشه که عوامل اعتمادزا از نظر مشتریان در وب‌سایت‌های ایرانی مورد بی‌توجهی صاحبان سایت قرار می‌گیرد، پژوهشی را در این زمینه انجام داده است.
انصراف از نظر