فروشگاههای غولآسای حومه شهر با نمایی رنگورو رفته و کهنه همیشه مناسبترین قیمتها را دارند. درست است؟ درست همانطور که فروشگاههای داخل شهر با بخشهای زیبای مربوط به خوراکیها بالاترین قیمتها را دارند؟
پژوهشهای جدید حاکی از آن است که مردم به باور این کلیشهها اصرار میورزند، حتا اگر همیشه درست نباشند.
رایان همیلتون، از دانشکده کسبوکار گویزیوتای دانشگاه اموری و الکساندر چرنو، از دانشکده کلاگ دانشگاه نورثوسترن، مجذوب این مسئله شدند که چهطور برخی فروشگاههای تخفیفی، بهویژه والمارت، از عهده چنین امری بهخوبی برمیآیند: تصویری از قیمت پایین را طوری برجسته میکنند که مصرفکنندگان تصور میکنند قیمتهای آنها کف قیمت است، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. فروشگاههای دیگر مانند فروشگاههای مواد غذایی هولفودز قادر به تغییر این سوءبرداشت که قیمتهایشان همیشه بالاتر است، نیستند. همیلتون و چرنو دریافتند برجستهکردن تصویر قیمت مانند ارسال پیام رمزگزاریشده به مصرفکننده است. در پژوهشی دانشگاهی، آنها سه نشانه را شرح دادهاند که خردهفروشان نیازمند درک و مدیریت هستند تا از اثرگذاری نشانههای نادرست جلوگیری کنند.
حجم بالا=هزینه پایین. عناصر بسیاری معرفی شده که نشان میدهد در یک فروشگاه تعداد زیادی محصول جابهجا میشود. مکان یکی از آن عوامل است: مردم معمولا تصور میکنند فروشگاههایی که در مراکز خرید بزرگ بیرون از مرکز شهر قرار دارند به پایگاه بزرگی از مصرفکنندگان خدمت ارائه میدهند. دیگری اندازه است: فضای وسیع مربع شکل و طبقههای وسیع بسیار تاثیرگذار است. اتمام موجودی هم عامل دیگری است، چرا که نمایانگر این است که فروشگاه حجم وسیعی از آن کالا را فروخته است. وقتی مصرفکنندگان بر این باورند که یک خردهفروش بر حجم تمرکز دارد، اینطور استنباط میکنند که فروشگاه تخفیفات زیادی از تامینکنندگان دریافت میکند و با میزان سود اندک بهفروش میرساند. ترکیبی که احتمالا منجر به کاهش قیمت میشود.