گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه محصولات متصل هوشمند، شرکت‌ها را متحول می‌کنند

گزيده مديريت 173

Michael Porter/ James Heppelmann

نوشته: مایکل پورتر و جیمز هپلمان

ترجمه: سعیده رجایی‌هرندی

تکامل محصولات به ابزارهای متصل هوشمند کسب‌وکار را متحول می‌کند. در مقاله «چگونه محصولات متصل هوشمند رقابت را متحول می‌کند» در نوامبر 2014، مایکل پورتر استاد دانشکده تولید کسب‌وکار ‌هاروارد و جیمز هپلمانْ مدیرعامل و رییس پی.تی.سی به این موضوع توجه کردند که چگونه این تغییر ساختارْ صنایع را دگرگون و شرکت‌ها را مجبور به بازاندیشی راهبردهای خود می‌کند. در این مقاله مشترک، نویسندگان به تاثیرات داخلی شرکت‌ها توجه کرده و به بررسی تاثیری می‌پردازند که محصولات متصل هوشمند بر عملیات و ساختار سازمانی دارند.
قابلیت‌های جدید و فراوانی داده‌ها که محصولات متصل هوشمند ارائه می‌دهند، فعالیت‌های واحدهای اصلی شرکت‌ها را (گاهی به‌طور بنیادی) بازتعریف می‌کنند. همان‌طور که سیستم‌های عملیاتی مبتنی بر رایانش ابری و نرم‌افزاری با محصولات یک‌پارچه می‌شوند، اصول جدید توسعه محصول ایجاد می‌شوند، فرایندها و اصول تولید تغییر می‌کنند و امنیت فناوری اطلاعات (آی‌تی) مسئله همه واحدها می‌شود. شرکت‌ها به مهارت‌ها و تخصص‌های متفاوتی نیاز دارند که ضرورت‌های جدیدی را برای منابع انسانی به‌وجود می‌آورد. در واحد بازاریابی، توانایی پیگیری وضعیت و کاربرد محصول، تاکید را بر حداکثرسازی ارزش محصول برای مشتری در طول زمان تغییر می‌دهد. روابط مشتری مستمر و بی‌نهایت می‌شود، خدمت، کارامدتر و فعال‌تر می‌شود و مدل‌های کسب‌وکاری جدید امکان‌پذیر می‌شود. داده‌های غنی که در مورد مکان و محیط توسط محصولات ایجاد می‌شوند، تدارکات را در سطح کاملا جدیدی قرار می‌دهد.
محصولات متصل هوشمندْ هم‌چنین تعاملات میان واحدها را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که پیامدهای بزرگی را برای ساختار سازمانی در پی دارد. هماهنگی شدید و پایدار در سراسر فعالیت‌های چندگانه شامل طراحی، عملیات، فروش، خدمات و آی.‌تی لازم می‌شود. قواعد وظیفه‌ایْ نامشخص و هم‌پوشان می‌شوند. واحدهای وظیفه‌ای کاملا جدید (سازمان‌های یک‌پارچه داده‌ها، عملیات توسعه‌ و مدیریت توفیق مشتری) پدیدار می‌شوند.
کار در حال پیشرفت، تغییر اصولی‌تر شرکت تولیدی از زمان انقلاب صنعتی دوم است و تاثیرات به صنایع دیگر (مانند خدمات) نیز در حال گسترش است.

انصراف از نظر