گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: چگونه فرهنگ شهري فراتر از مرزها می‌رود

گزيده مديريت 154
By Madelene Morris Towns[1]
نوشته: مادلین موریس‌تاونز
ترجمه: شیرین ناظرزاده

احساسات ضدآمريكايي، يك چالش براي شركت‌هايي است كه به‌دنبال صادرات محصولات خود به مناطقي از جهان به‌ويژه بخش‌هايي از آسيا هستند. در عين حال، بخش‌هايي از بازار در اين مناطق وجود دارند كه مشتاق فرهنگ جوانان شهری آمريكا (هيپ‌هاپ ‌و رپ) هستند. پژوهشي كه من در ميان دانشجويان كارشناسي چيني انجام دادم نشان مي‌دهد كه اين هويت مي‌تواند خصومت موجود نسبت به آمريكا را كاهش داده و تمايل افراد به خريداري شناسه‌هاي آمريكايي را افزايش دهد. اين براي شركت‌هايي كه خواهان توسعه بازار خود به همه جهان هستند، خبر خوبي است.

 برای ایجاد زمینه یک مطالعه در سطح جهاني، يك پرسش‌نامه براي اندازه‌گيري «هويت شهري» تدوين كردم و آن را در اختيار 256 دانشجوي كارشناسي در لس‌آنجلس و واشنگتن قرار دادم. دانشجويان به خودشان درباره سی مشخصه‌اي كه نشاندهنده فرهنگ شهري بود امتياز دادند. اين مشخصه‌ها شامل فردگرايي، آشنايي با اصطلاحات و مدهای هيپ‌هاپ، امروزی‌بودن، كارداني، ماجراجويي و «نگرش» مي‌شد. روز بعد از آن‌ها خواسته شد میزان تعلق خود را به آن خرده‌فرهنگ نشان دهند. همبستگي بالا ميان پاسخ‌هاي داده‌شده به اين دو بخش حاكي از آن بود كه این پرسشنامه ابزاري دقيق براي دسته‌بندي سوژه‌ها به «شهري» يا «غيرشهري» است.



[1]مادلین موریس‌تاونز، استاد بازاریابی دانشکده کسب‌وکار مک‌دوناف دانشگاه جورج‌تاون و عضو علمی موسسه تحقیقات مصرف‌کننده این دانشگاه است.

انصراف از نظر