گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه فرهنگی از نوآوری خلق کنیم

گزيده مديريت 178

 By Adam Grant

نوشته: آدام گرانت

ترجمه: دکتر شهلا برجعلی‌ لو

انديشه پويا و نوآورْ عنصر اساسي رشد كسب‌و‌كار است و اكثريت افراد (نه‌فقط نابغه‌های پنداره‌ساز) قادر هستند ‌چنين بينديشند. بر همين مبنا، آدام گرانت از دانشكده وارتون مي‌گويد، نتايج تحقيقاتش نشان داده كه مي‌توان از طريق خلق فرهنگ ناهم‌نوايي و ابراز عقيده مخالف، اين مهارت را در سازمان خود توسعه دهيد. براي شروع اين كار به كاركنان خود اجازه دهيد خيال‌پردازي‌هايشان، توفان به‌پا كند: دادن اجازه بروز كميت گسترده‌اي از ايده‌هاي متنوع، در نهايت منجر به انتخاب ايده‌هايي با بالاترين كيفيت خواهد شد. براي اين‌كه به كاركنان خود كمك كنيد تا خيال‌پردازي‌هاي زيادي در مورد محصولات، استراتژي‌ها يا راه‌حل‌هاي جديد داشته باشند، آن‌ها را تشويق كنيد مانند رقباي شما فكر كنند و ايده‌هايشان را در خلوت خود شكل دهند (چرا كه افراد در جلسات توفان فکری گروهي، اغلب هم‌رنگ جماعت مي‌شوند). وقتي تعداد زيادي ايده‌ دريافت كرديد، از افراد مناسب در مورد اين‌كه كدام‌يك از ايده‌ها قابل پيگيري هستند، بازخورد بگيريد: اين افراد مي‌توانند نوآوراني باشند كه قدرت تشخيص برنده‌ها را دارند. حتا مي‌توانيد براي يافتن بهترين ايده‌ها، مسابقه‌اي ترتيب دهيد و از داوران و كارشناسان مطلع و آگاه از موضوع بخواهيد ايده‌هاي ارسالي را بررسي كرده و پيشنهادهای اصلاحي ارائه دهند. حفظ فرهنگ نوآورْ به‌اندازه ساختن آن مهم است. بنابراين روي ايجاد تعادل ميان انسجام فرهنگي (كه مي‌تواند فرايند تصميم‌گيري را بهبود بخشد) و نا‌هم‌نوايي و اختلاف‌عقيده خلاق (كه از تبديل شدن فرهنگي قوي به يك آيين غيرقابل انتقاد جلوگيري مي‌كند) تمركز كنيد. در درازمدت، تركيب اين دو، منجر به ظهور ايده‌هايي عالي خواهد شد.

انصراف از نظر