گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه شرکت های خوب متفاوت فکر می کنند

گزيده مديريت 126

By Rosabeth Moss Kanter

نوشته: روزابت موس‌ کانتر

ترجمه: عاطفه پاشازاده

رهبران شرکت‌ها مدت‌ها بر این باور بودند که تنها هدف کسب‌وکار پولسازی است. این دیدگاه به‌راستی کوته‌فکرانه که ریشه در سیستم سرمایه‌داری آمریکا دارد، فعالیت‌های خیلی از شرکت‌ها را شکل داده و آن‌ها را محکوم به تمرکز بر بیشینه‌سازی سود و ایجاد بازگشت سرمایه برای سهام‌داران به قیمت بی‌توجهی به امنیت و سلامت کارکنان، محیط و جامعه می‌کند. روزابت موس‌کانتر، استاد دانشکده کسب‌وکار هاروارد معتقد است روش شرکت‌های واجد عملکرد عالی و پایدار متفاوت است: آن‌ها بر اساس منطق نهادی فعالیت می‌کنند.

این شرکت‌ها معتقدند فقط یک ماشین پولسازی نیستند، بلکه ابزاری برای پیشبرد اهداف اجتماعی هستند: آن‌ها چیزی بیش از برگشت مالی تولید می‌کنند. آن‌ها نهادهای پایدار می‌سازند.

در شرکت‌های بزرگ، منطق نهادی در کنار منطق اقتصادی تحلیل و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی قرار دارد. شش بعد منطق نهادی (هدف مشترک، تمرکز بلندمدت، مشارکت عاطفی، مشارکت عمومی، نوآوری و خودسازمان‌دهی) به‌شدت رفتار شرکت و مدیریت را تغییر داده و زیربنای لازم را برای ایجاد مزیت رقابتی پایدارتر فراهم می‌سازد.

انصراف از نظر