گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه سلسله‌مراتب سازمان می‌تواند به اجرای استراتژی آسيب وارد کند

گزيده مديريت 111
ترجمه: دكتر پرستو معين‌الديني

در ماه مارس سال جاری، به مطالعه‌ای در باب استراتژی و چگونگی اجرای آن در شرکت‌های عضو شورای مشورتی نشریه‌هاروارد بیزنس ریویو(گروهی به نمایندگی از خوانندگان نشریه‌هاروارد بیزنس ریویو) دست زدیم. پرسش‌هایی را با آن‌هادر میان گذاشتیم. پرسش‌هایی مانند «فکر می‌کنند تا چه اندازه استراتژی خوبی طراحی کرده‌اند؟ چه موانعی بر سر راه پیاده‌کردن استراتژی‌هایشان دارند؟ بحران اقتصادی چه تاثیری بر عملکردشان داشته؟و پرسش‌های دیگری از این دست. درمجموع، 1075 پاسخ‌دهنده در این بررسی شرکت داده شدند. چهار گروه پاسخ مشخص شد. نخست، خوانندگان فکر می‌کردند بزرگ‌ترین چالش اجرا برای آن‌ها معنادارساختن استراتژی برای کارکنان عملیاتی است. دوم، تعداد زیادی از افراد حتا نمی‌توانند به شما بگویند استراتژی شرکتشان چیست؟ سوم، استراتژی کماکان از راس هرم سازمان سرچشمه می‌گیرد. چهارم، احتمالا بیش‌ترین طرفداران استراتژی، افراد درگیر در طراحی و توسعه آن هستند. یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد رهبران شرکت‌ها باید برای طراحی و تدوین استراتژی، بیش‌تر فرایند پایین‌به‌بالا را در نظر داشته باشند و نیز باید در خصوص آن‌چه شرکت تلاش دارد به‌انجام برساند به تشریح و تبادل نظر هر چه روشن‌تر در میان لایه‌ها و سطوح سازمانی بپردازند.

انصراف از نظر