نوشته: کاران جیروترا و سرجیو نتسینی
ترجمه: دكتر غلامرضا كيامهر و نگار حبيبي
شرکتها میتوانند با نوآوری در مدل کسبوکار خود اثرات چنین بالاپایینشدنها را کاهش دهند. اما علاوه بر این، قبول ریسک بالاتر نیز از راههایی است که منجر به ایجاد ارزش در شرکت میشود. بهعنوان مثال، بیش از سی سال پیش بود که شرکت رولزرویس متوجه یک نکته آزاردهنده در صنعت هواپیمایی شد: تعمیرات موتور هواپیما. خرابی موتور هواپیما باعث بلااستفادهماندن هواپیما میشود، همچنین خطوطهوایی مجبور به پرداخت هزینههای تعمیر و خرید وسایل لازم هستند. بنابراین، رولزرویس نوعی قرارداد خدمات عرضه کرد که بر اساس آن، خطوطهوایی به جای اینکه هزینه وسایل و زمان لازم برای تعمیر موتور را بپردازند، متناسب با تعداد ساعات پرواز هواپیما، هزینه پرداخت میکنند. قراردادهای جدید به یک فرایند ایجاد ارزش کاملا تازه منجر شدند، زیرا رولزرویس انگیزه بیشتری برای ارتقاي کیفیت محصولات و تعمیرات خود پیدا کرد.
نوآوری در مدل کسبوکار بهمراتب ارزانتر از نوآوری در تولید محصول و نوآوری در فناوری است. همچنین دستیابی به آن به شیوهای نظاممند امکانپذیر است. بهعلاوه، کموبیش همه شکلهای مهم آن پیشتر انجام شدهاند، بنابراین، شما بهراحتی آنها را با موقعیت خود تطبیق دهید.