By Andrew Burke/ Stephanie Hussels[1]
نوشته: اندرو برك و استفاني هاسلز
ترجمه: شيرين ناظرزاده
خرد متعارف بر این باور است که هرچه کسبوکار با رقابت کمتری مواجه شود، موفقیت بیشتری بهدست میآورد. این مفهوم، هسته اصلی کتاب استراتژی اقیانوس آبی را تشکیل میدهد، کتابی كه توسط چان کیم و رنه مابورن سال 2005 نوشته شد و کتاب پرفروش سال شد. در این کتاب از این موضوع حمایت میشود که برای اجتناب از رقابت شاخبهشاخ در «اقیانوس سرخ»، کسبوکارها باید در بازارهای بدون رقیب راهاندازی شوند.
اما پژوهش جدید نشان میدهد قرارگرفتن در معرض رقابت در نخستین مراحل عمر یک بنگاه، چشمانداز طولانیمدت بقای آن را افزایش میدهد.
ما اطلاعات مالیاتی بریتانیا را مطالعه کردیم که دومیلیون شرکت تاسیسشده در فاصله سالهای 1995 تا 2005 در انگلستان را پوشش میدهد. همچنین محیط رقابتی که شرکتها در نخستین سالهای تاسیس با آن مواجه بودند و مدت زمان بقایشان در کسبوکار را بررسی کردیم. دریافتیم شرکتهایی که در بازارهای پررقابت راهاندازی شده بودند، احتمال شکستشان در سال نخست بیشتر از بقیه بود. اما اگر شرکتی میتوانست در یک سال نخست بقا یابد، شانس بیشتری برای موفقیت در سه سال بعد داشت. بهنظر میرسد مواجهشدن زودهنگام یک شرکت با رقابت، اثر حفاظتی داشته باشد، درست مانند اینکه در معرض بیماری قرارگرفتن فرد میتواند پادتنی ایجاد کند که از او برای مدت طولانی محافظت میکند.
[1] . اندرو برك، استاد و رييس مركز بتاني براي كارآفريني در دانشگاه كرانفيلد و استفاني هاسلز، استاد دانشگاه يادشده است.