گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه خلاقیت جمعی را شکوفا سازیم

گزيده مديريت 88

By Ed Catmull

نوشته: اد كتمال

ترجمه: دكتر رضا زعفريان و ميثاق تصوري

بسیاری از افراد معتقدند ایده‌های خوب، کمیاب‌تر و ارزشمندتر از افراد خوب هستند. اد کَتمال، رییس استودیوهای انیمیشن پیکسار و دیسنی، كاملاً مخالف این حرف است. او می‌گوید، این مفهوم ریشه در دیدگاهی اشتباه نسبت به خلاقیت دارد که در اهمیت ایده‌های اولیه در توسعه یک محصول جدید اغراق می‌كند و نشان‌دهنده سو‌تفاهمی عمیق درباره نحوه مدیریت‌كردن بر ریسک‌های بزرگ موجود در تولید چیزهای ناب است.

  در ساخت فیلم و توسعه بسیاری از محصولات پیچیده، خلاقیت شامل تعداد زیادی از افراد در زمینه‌های مختلف است که با هم به‌طور موثر کار می‌کنند تا بسیاری از مشکلات پیش‌بینی‌نشده کار را حل کنند. رمز کَتمال می‌گوید، شگرد پرورش خلاقیت جمعی در سه چیز است: قدرت خلاقیت برای توسعه محصول را به‌طور کامل در اختیار رهبران پروژه (به جای مدیران ارشد شرکت) قرار دهید؛ فرهنگ و فرایندهایی ایجاد کنید که افراد را تشویق کند کار در حال انجام را با یک‌دیگر در میان بگذارند و یک‌دیگر را به عنوان همکار حمایت کنند؛ و موانع طبیعی میان رشته‌های مختلف را از بین ببرید.

با ملاحظه ظهور و سقوط بسیاری از شرکت‌های تکنولوژیک، کَتمال به دنبال راه‌هایی است که همواره فرضیات پیکسار را به‌چالش بکشند و به دنبال ایراداتی باشند که می‌تواند خلاقیت آن را تخریب کند. ارزش‌های شفاف، ارتباطات مستمر، كالبدشكافی رویدادها و جذب مستمر افراد جدید که وضعیت فعلی را زیر سوال می‌برند لازم است، ولی برای این‌که بتوانید همواره در مسیر درست باشید، کافی نیست. رهبری قوی لازم است تا اطمینان حاصل کند افراد فقط در ظاهر از استانداردها تعریف و تمجید نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، کَتمال در جلسه معارفه همه افراد تازه‌استخدام حاضر می‌شود و در مورد اشتباه‌های پیکسار صحبت می‌کند تا آن‌ها فکر نکنند چون شرکت موفق است، همه كارهایش درست است.

انصراف از نظر