By Benjamin Edelman
نوشته: بنجامین ادلمن
ترجمه: دکتر مریم بیدمشگی پور
راهنمایی کاربردی برای استراتژیست ها
فراگیر دسترسی اینترنت موجب افزایش سریع در تعداد کسبوکارهایی شده است که بهوسیله بسترهای دیجیتال به منظور ارتباط کاربران برای ارتباط و یا تجارت میشود. کارآفرینان در این بسترها غرق شده اند چرا که از طریق آن درآمدهای قابل توجه و هزینههای اجرایی متوسطی داشته و تاثیرات شبکهای از موقعیت آنها پس از تثبیت حمایت میکند، چرا که کاربران بهندرت یک بستر پویا را ترک میکنند. ولی این کسبوکارها با چالشهای رو به رشد آغازینی روبرو هستند. اکنون بسترهای دیجیتال نیاز دارند تا نه تنها کاربران بسیاری را جذب کنند، بلکه باید چندین نوع کاربر داشته باشند. بهعنوان نمونه کافی نیست که مسافرین بسیاری بخواهند از طریق تلفن هوشمند تاکسی رزرو کنند. بلکه رانندگان تاکسی نیز باید تمایل به پذیرش چنین رزروی داشته باشند.
بنجامین ادلمن،استاد دانشکده کسبوکار هاروارد به مدت ده سال مشغول مطالعه پویایی کسبوکارهایی با ساختار بستر و استراتژیهای راهاندازی آنها بوده است. در این مقاله او به مطالعه دهها سایت بستر محور و محصولاتی که باید برای ساخت یک کسبوکار موفق تجاری ارائه دهند پرداخته است. این فرایند شامل پرسیدن پنج سوال اساسی است:
· آیا من میتوانم گروه بزرگی از کاربران را بهیکباره ترغیب کنم؟
· آیا میتوانم ارزش مستقلی به کاربران ارائه کنم؟
· چگونه میتوانم بهوسیله مشتریان اعتبار ایجاد کنم؟
· چگونه باید هزینهها را از کاربران دریافت کرد؟
· آیا بستر من باید با سیستم قانونگذاری مطابقت داشته باشد؟