گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه بدون راهبردي از پيش نهاده ، وارد دنياي ديجيتالي شويم ؟

گزيده مديريت 3

By Ricardo Semler

نوشته: ریکاردو سملر

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

اگر حوزه فعاليت كسب و كار خود را محدود و مشخص كنيم، كاركنان را در قالب فكري تنگي جاداده و بهانه اي آماده به دستشان داده ايم تا بر فرصت هاي تازه چشم بپوشند. ريكادو سملر سهامدار عمده شركت سمكو واقع در سائوپولوي برزيل، به جاي ديكته كردن هويت شركت، به كاركنان خود اجازه داده است تا در سايه كوشش ها و علاقه مندي هاي فردي سازمان را شكل داده و به پيش برند. وي به عنوان كسي كه در گسترش فعاليت سمكو از توليد صنعتي به عرضه خدمات اينترنتي نقش اساسي را برعهده داشته است، چنين مي گويد «من هويت سمكو را نمي دانم. راستش را بخواهيد، نمي خواهم هم بدانم.» ده سال پيش، كاركنان سمكو كه برج هاي خنك كننده به دارندگان ساختمان هاي بزرگ تجاري مي فروختند، مي ديدند كه مشتريان از هزينه هاي سنگين تعمير و نگهداري دستگاه ها ناخشنود هستند. آنان پيشنهاد ايجاد سازماني تازه براي تعمير برج هاي خنك كننده را به سمكو دادند. واحد مربوطه هم اكنون بيش از 30 ميليون دلار ارزش دارد. همين ابتكار، با پشتيباني سمكو منجربه برپايي مركزي شد كه مي تواند به صورت برخط به پروژه ها و طرح هاي بزرگ ساختماني خدمت نموده و كارشان را بسي آسان تر كند. اين مركز، انقلابي در فرايند فعاليت هاي ساختمان سازي در برزيل به وجودآورده و سكوي پرتابي براي ساير ابتكارات وبي مثل برپايي نمايشگاه هاي مجازي گشته است. نويسنده پاره اي از يافته هاي خود را با ما درميان مي گذارد: تصميم گيري از بالا را به فراموشي بسپاريد. هيچ گاه از آغازگر بودن نهراسيد. للگي نكنيد. (با كاركنان همچون افراد بالغ و عاقل رفتاركنيد.) اجازه دهيد تا استعدادها شكوفا شوند. به هنگام تصميم گيري درباره ايجاد كسب و كارهاي تازه با شتاب اقدام كنيد و با شريكان كاري همسنگ كاركنان، بي تكلف و دوستانه رفتارنماييد.

انصراف از نظر