By Daniel McCarthy/ Peter Fader
نوشته: دانیل مککارتی و پیتر فدر
ترجمه: محمدرضا ادیب پور
روش ارزش گذاری شرکت بر مبنای مشتری یا سی.بی.سی.وی، روشی است که از سنجههای مشتریان جهت اندازهگیری ارزش زیربنایی شرکت استفاده می کند.
فرض زیربنایی سی.بی.سی.وی ساده است. اغلب روش های ارزشگذاری مالی، از پیشبینی های مالی سهماهه بهویژه در حوزه درآمد استفاده می کنند. از آنجا که هر دلار از درآمد شرکت از مشتریانی حاصل می شود که خرید انجام میدهند، روش سی.بی.سی.وی از اصول مبنایی حسابداری برای پیشبینی های درآمدی پایینبهبالا (درآمد خالص) به جای پیشبینی بالابهپایین (فروش ناخالص) استفاده میکند.
این مقاله شرح میدهد چگونه مدیران و سرمایهگذاران میتوانند با استفاده از مدل های جذب مشتری، ریزش مشتری و هزینهکرد مشتری، بینشهای جدیدی درباره ارزش یک شرکت کسب کنند.