گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه با تامین‏ کنندگان قدرتمند مذاکره کنیم

گزيده مديريت 171

By Petros Paranikas/ Grace Puma Whiteford/ Bob Tevelson Dan Belz

نوشته: پتروس پارانیکاس, گریس پوماوایت ‏فورد، باب تولسون و دان بلز 

ترجمه: رامک فداییان

 

خریداران دیگر نمی‏توانند به گفت‌وگوهای دشوار دفاتر تدارکات خود بسنده کنند. آن‏ها باید شرایط را به‌صورت راهبردی دنبال کنند.

در بسیاری از صنایع، توازن قدرت از خریداران به تامین‏کنندگان تغییر جهت داده است. نویسندگان مقاله معتقدند شرکت‏هایی که در موضع ضعف قرار گرفته‏اند، باید با مشکل به‌صورت راهبردی کنار آیند. آن‏ها باید اقداماتی که در زیر آورده شده را مد نظر قرار دهند و کم‏ریسک‏ترین راهي را که اجراي آن برای سازمانشان نیز امکان‏پذیر باشد، در پيش گيرند.

ارزش جدیدی برای تامین‏کننده خود به‌ارمغان آورند. این ساده‏ترین رویکرد محسوب می‏شود. شرکت‏ها می‏توانند ارزش جدید را به چند روش (برای مثال از طریق کاهش ریسک‏های تامین‏کننده یا تبدیل‌شدن به دروازه ورود به بازارهای جدید) خلق کنند.

نحوه خرید را تغییر دهند. شرکت‏ها می‏توانند سفارش‌های خرید خود را یکی کنند، بسته‏های خرید را مورد بازاندیشی قرار دهند یا از حجم خرید خود بکاهند.

تامین‏کننده جدیدی خلق کنند. این یک گزینه ریسک‏پذیر است، ولی می‏تواند چشم‏اندازهای شرکت را متحول سازد. شرکت‏ها در اصل دو راه پیش رو دارند: می‏توانند تامین‏کننده جدیدی از بازارهای همجوار جذب کنند یا به‌صورت عمودی یک‌پارچه شده و خود تبدیل به تامین‏کننده شوند.

موضع تهاجمی در پیش گیرند. به‌عنوان آخرین راه چاره، شرکت‏ها می‏توانند سفارش‌های فعلی و کسب‏وکار آتی خود را لغو یا تهدید به اقامه دعوی کنند.

فرقي نمي‏كند شركت چه گزینه‏ای را برمي‏گزيند، فقط باید درک مناسبی از مشکل داشته باشد، در همه واحدهای وظیفه‌ای خود روی آن کار کند و به‌صورت تحلیلی و خارج از چارچوب بیندیشد.

انصراف از نظر