By Petros Paranikas/ Grace Puma Whiteford/ Bob Tevelson Dan Belz
نوشته: پتروس پارانیکاس, گریس پوماوایت فورد، باب تولسون و دان بلز
ترجمه: رامک فداییان
خریداران دیگر نمیتوانند به گفتوگوهای دشوار دفاتر تدارکات خود بسنده کنند. آنها باید شرایط را بهصورت راهبردی دنبال کنند.
در بسیاری از صنایع، توازن قدرت از خریداران به تامینکنندگان تغییر جهت داده است. نویسندگان مقاله معتقدند شرکتهایی که در موضع ضعف قرار گرفتهاند، باید با مشکل بهصورت راهبردی کنار آیند. آنها باید اقداماتی که در زیر آورده شده را مد نظر قرار دهند و کمریسکترین راهي را که اجراي آن برای سازمانشان نیز امکانپذیر باشد، در پيش گيرند.
ارزش جدیدی برای تامینکننده خود بهارمغان آورند. این سادهترین رویکرد محسوب میشود. شرکتها میتوانند ارزش جدید را به چند روش (برای مثال از طریق کاهش ریسکهای تامینکننده یا تبدیلشدن به دروازه ورود به بازارهای جدید) خلق کنند.
نحوه خرید را تغییر دهند. شرکتها میتوانند سفارشهای خرید خود را یکی کنند، بستههای خرید را مورد بازاندیشی قرار دهند یا از حجم خرید خود بکاهند.
تامینکننده جدیدی خلق کنند. این یک گزینه ریسکپذیر است، ولی میتواند چشماندازهای شرکت را متحول سازد. شرکتها در اصل دو راه پیش رو دارند: میتوانند تامینکننده جدیدی از بازارهای همجوار جذب کنند یا بهصورت عمودی یکپارچه شده و خود تبدیل به تامینکننده شوند.
موضع تهاجمی در پیش گیرند. بهعنوان آخرین راه چاره، شرکتها میتوانند سفارشهای فعلی و کسبوکار آتی خود را لغو یا تهدید به اقامه دعوی کنند.
فرقي نميكند شركت چه گزینهای را برميگزيند، فقط باید درک مناسبی از مشکل داشته باشد، در همه واحدهای وظیفهای خود روی آن کار کند و بهصورت تحلیلی و خارج از چارچوب بیندیشد.