By Erik Brynjolfsson/ Avinash Collis
نوشته: اریک براینولفسون و آویناش کولیس
ترجمه: دکتر علیرضا زارعی سودانی
رسانههای دیجیتال سهمی بزرگ و در حال رشد از ساعات بیداری ما را مصرف میکنند، اما این کالاها و خدمات عمدتا در تولیدناخالص داخلی (جی.دی.پی) بهحساب نمی آیند. علت آن است که این معیار مبتنی بر آنچیزی است که افراد بابت کالاها و خدمات میپردازند. اگر قیمت چیزی صفر باشد، معمولا به جی.دی.پی نمی افزاید.
سیاستگذاران داده های جی.دی.پی را برای تصمیمهایی درباره چگونگی سرمایه گذاری در همه چیز از ساختار و تحقیقوتوسعه تا آموزش و دفاع سایبری مورد استفاده قرار میدهند و مقررات گذاران داده های اقتصادی را برای تنظیم سیاستها به کار میگیرند. از آنجا که منافع دیجیتال سازی به شدت کم برآورد میشود، این تصمیم ها و سیاست ها با فهمی ضعیف از واقعیت صورت میپذیرد.
جی.دی.پی بی معیاری دیگر است که چارچوب سنتی جی.دی.پی را با کمیکردن مواهب حاصل از کالاهای جدید و رایگان برای رفاه مصرفکننده تکمیل میکند.