گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: چگونه از گسترش نام تجاری تجملی خود جلوگیری کنیم

گزيده مديريت 55

By Mergen Reddy/ Nic Terblanche

نوشته: مرگن رِدي و نيک تربلانچ

ترجمه: بهمن جمشيدی

در سال 1972, دایان فون‌فرستن‌برگ با خلق لباس‌های چندمنظوره عبایی, عقل و هوش (و كیف‌ پول) یك نسل را ربود. تا سال 1975, وی بیش‌ از پنج میلیون از طرح‌هایش را فروخته بود و مجله نیوزویك او را بازاریاب‌‌ترین بانوی مد از زمان كوكو چانل تاكنون نامید. فون‌فرستن‌برگ به همین اكتفا نكرد: خطی از محصولات آرایشی و عطریات را توسعه داد و آن‌ها را از چمدان گرفته تا عینك, لباس جین و كتاب به نام خود نام‌گذاری كرد.

این استراتژی در ابتدا جواب داد. نام ممتاز فون‌فرستن‌برگ حاشیه سود بالایی برای تمام محصولات با این نام و بدون توجه به گروه محصول ایجاد می‌كرد. اما چند سال پس از این رشد هیجان‌انگیز، نام‌تجاری فوق از حركت باز ایستاد. درآمد و سود سقوط كرد و سرانجام فون‌فرستن‌‌برگ مجبور شد طرح‌ها و سالن‌های آرایش خود را برای بازپرداخت بدهی‌ها به حراج گذارد.
انصراف از نظر