گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: چگونه از دستکاری صورتحساب جلوگیری کنیم

گزيده مديريت 175

ترجمه: حمیدرضا منظوری
دستکاری صورت‌حساب‌ها و دیگر انواع کاهبرداری بسیار گسترده‌اند. اما این امکان وجود دارد که از طریق فقط تغییردادن نحوه مطالبه مسئول‌بودن در کار خود، فروشندگان، پیمانکاران و کارمندان را مجاب کرد مقداری بیش‌تر اخلاقی رفتار کنند. تمرکز بر واحدها (ساعات مورد نیاز، کار انجام‌شده، وسایل تولیدشده) به‌جای قیمت سرجمعْ پاسخگویی را در افراد ذیربط تشویق می‌کند.
اینْ یافته‌ تحقیق جدیدی است که در آنْ دانشجویان، شرکت‌کنندگان برخط و تعمیرگاه‌های خودرو مشارکت داشتند. طی چهار تحقیق، 26 تا 59 درصد (نسبت به حالت عادی) کم‌تر احتمال داشت افرادْ اگر از آن‌ها خواسته شود میزان پیشرفت کار را قبل از جمع هزینه‌ها گزارش دهند، صورت‌حساب را دستکاری یا مبلغی اضافی در آن درج کنند.
در یک تحقیق، به شرکت‌کنندگانْ پرداختی صورت گرفته بود که تعداد مشخصی از وظایف را انجام دهند. به دلیل این‌که مبلغ پرداختی بر اساس گزارش آن‌ها بود، همه فرصت تقلب‌کردن داشتند و بسیاری هم این‌کار را انجام دادند. اما وقتی از آن‌ها خواسته شد ابتدا تعداد وظایفی که انجام داده‌اند را بنویسند و سپس پولی که می‌خواهند را طلب کنند، احتمال تقلب‌کردنشان کم‌تر ‌شد (42 درصد در مقابل 66 درصد) و میانگین میزان دستکاری صورت‌حساب کم‌تر از (55 سنت در مقابل یک دلار و 38 سنت) ‌بود.

انصراف از نظر