By Ginka Toegel/ Jean-Louis Barsoux
نوشته: جنیکا تاگل و ژانلویی بارسو
ترجمه: علی عظیمی
تعارض تیمی میتواند ارزشافزایی کند یا تیم را نابود سازد: تعارض خوبْ مناظرههای محترمانه را رونق میدهد و راهحلهای مورد توافق طرفین را فراهم میآورد که بسیار برتر از نسخه ابتدایی هستند. اما تعارض بد زمانی اتفاق میافتد که اعضای تیم نتوانند از مرزهای درک وجود تفاوت بین افراد عبور کنند و همین مسئله باعث میشود بهرهوری را نابود و نوآوری را خفه کنند. تعارض مخرب نوعا ریشه نه در تفاوت عقیده، بلکه در ناسازگاری متصوره میان شیوه خاص تفکر و عمل برخی اعضای تیم دارد. رویکرد سنتی برای حل چنین تعارضهایی این است که همزمان با بروز تقابل به آن پاسخ دهیم. اما این رویکرد اکثر اوقات شکست میخورد، چرا که باعث میشود احساس ناراحتی به مدت طولانی باقی بماند و موجب میشود نتوانیم تاثیرات منفی را بهراحتی بازنشانی (ریست) کنیم و حس اعتماد را برگردانیم. دکتر تاگل و بارسو در پژوهشهای خود درباره فعلوانفعالهای تیمها و در تجربیات خود در کارکردن با تیمهای مدیریتی، یک شیوه پیشگام یافتهاند که بسیار اثربخش است. در این مقاله، این دو پژوهشگر روششناسی را معرفی میکنند که بر نحوه نگاه، کردار، گفتار، پندار و احساسات افراد متمرکز است. رهبران تیمها بایستی برای رسیدن به درکی مشترک از فرایند و نه محتوا، قبل از شروع به کار تیم، پنج گفتوگو را تسهیل کنند که هر یک متمرکز بر یکی از این پنج حیطه است و این مباحث را پایه همکاریهای اثربخش خود قرار دهند.