گروه محصولات

عنوان مقاله: چگونه ارزش را به سمت خود برانیم

گزيده مديريت 147

By Michael Jacobides/ John Paul MacDuffie

نوشته: مايكل جاكوبايدس و جان‌پل مكدافی

ترجمه: علی قدس
 
 داستان رایانه‌های شخصی به‌عنوان الگویی از تحول صنایع در اقتصاد دانش‌محور در اذهان تحلیلگران و استراتژیست‌ها حک شده است. در نظام طبیعی امور، شفاف و استانداردشدن رابط‌های بین سطوح مختلف زنجیره ارزش به شکاف‌هایی در صنایع منجر ‌می‌شود که باعث چرخش ارزش در طول زنجیره ارزش ‌می‌شود.

اما به اعتقاد مولفان، مایکل جاکوبیدز و جان‌پل مکدافی، ارزش نباید لزوما از دست حاکمان بازار به جای دیگری نقل مکان کند. به‌طور مثال، خودروسازان سنتی توانسته‌اند با وجود توسل شدید به برون‌سپاری و رقابت شدید بین خودروسازان، سهم به‌نسبت ثابتی از کل سرمایه بازار در صنعت خود را حفظ کنند.

خودروسازان و دیگر رهبران صنایع مانند گوگل و اپل با بهره‌بردن از چهار روش کلیدی ذیل، ارزش و کنترل استراتژیک صنعت خود را در اختیار ‌می‌گیرند و آن را حفظ ‌می‌کنند:

1. کنترل دارایی‌هایی که حداقل امکان را برای تبدیل‌شدن به کالاهای بی‌شناسه[1] دارند (و جلوگیری از تلاش دیگران برای اقدا‌می ‌مشابه).

2. ایفای نقش «ضامن کیفیت» برای مشتری نهایی (شامل تقبل مسئولیت برای تمامیت محصول، حتا قطعات تولیدشده شرکت‌‌های ثالث).

3. در تماس بودن با نیاز‌های متغیر مشتریان (تغییرات در مشتری نهایی عموما با جابه‌جایی ارزش همراه است).

4. ایجاد تعادل بین اصول رشد و کنترل استراتژیک زنجیره ارزش.

مولفان با نگاهی به صنعت خودرو، چگونگی حفظ ارزش توسط حاکمان و تغییراتی را بررسی ‌می‌کنند که تازه‌واردان می‌توانند در فضای رقابتی جهت راندن ارزش به سمت خود ایجاد کنند.

 


[1] . commoditized
انصراف از نظر