By Michael Jacobides/ John Paul MacDuffie
نوشته: مايكل جاكوبايدس و جانپل مكدافی
اما به اعتقاد مولفان، مایکل جاکوبیدز و جانپل مکدافی، ارزش نباید لزوما از دست حاکمان بازار به جای دیگری نقل مکان کند. بهطور مثال، خودروسازان سنتی توانستهاند با وجود توسل شدید به برونسپاری و رقابت شدید بین خودروسازان، سهم بهنسبت ثابتی از کل سرمایه بازار در صنعت خود را حفظ کنند.
خودروسازان و دیگر رهبران صنایع مانند گوگل و اپل با بهرهبردن از چهار روش کلیدی ذیل، ارزش و کنترل استراتژیک صنعت خود را در اختیار میگیرند و آن را حفظ میکنند:
1. کنترل داراییهایی که حداقل امکان را برای تبدیلشدن به کالاهای بیشناسه[1] دارند (و جلوگیری از تلاش دیگران برای اقدامی مشابه).
2. ایفای نقش «ضامن کیفیت» برای مشتری نهایی (شامل تقبل مسئولیت برای تمامیت محصول، حتا قطعات تولیدشده شرکتهای ثالث).
3. در تماس بودن با نیازهای متغیر مشتریان (تغییرات در مشتری نهایی عموما با جابهجایی ارزش همراه است).
4. ایجاد تعادل بین اصول رشد و کنترل استراتژیک زنجیره ارزش.
مولفان با نگاهی به صنعت خودرو، چگونگی حفظ ارزش توسط حاکمان و تغییراتی را بررسی میکنند که تازهواردان میتوانند در فضای رقابتی جهت راندن ارزش به سمت خود ایجاد کنند.