By Dina Mayzlin/ Yaniv Dover/ Judith Chevalier
ترجمه: شیرین ناظرزاده
این سوال برای هر کسی پیش آمده که یک وعده غذایی بد را در رستورانی تجربه کرده که مدح آنها در سایتهایی مانند یلپ گفته شده است. آیا مرورهای کاربران توسط مشتریان واقعی نوشته شده یا کار خود رستورانها و هتلهاست؟ دانستن این موضوع مشکل است. بسیاری از مرورها بهصورت ناشناس ثبت میشوند و کشف جعلیبودن آنها، تنها با خواندن مرورها آسان نیست. اما پژوهش جدیدی به ما کمک میکند بفهمیم در کدام کسبوکارها احتمال نظرات ساختگي وجود دارد.
ما بر هتلها تمرکز کردیم و از دو سایت نظرخواهی با دو رویکرد متفاوت بهره گرفتیم. هر کسی میتواند نظرش را در تریپادوایزر قرار دهد، اما تنها کسانی میتوانند در اکسپدیا نظر بدهند که پیشتر در هتلی اتاقی رزرو کرده باشند. قبل از مرور دادهها فرض کردیم که منفعت خالص حاصل از نظرات مثبت برای هتلهای منفرد با مالکین تکدارایی[2]، بیشترین و برای هتلهای زنجیرهای نامدار با مالکین چنددارایی، کمترین است. ضایعشدن شهرت ناشي از گرفتار شدن در نظرات ساختگي براي مالکان چنددارایی بیشتر است. سپس نشان دادیم هتلهای کوچک و مستقل، برای دستکاری در نظرات (هم با تعريف و تمجید از هتلهاي خودشان و هم از ضایعکردن رقبا) مستعدترند.
برای آزمایش این نظریه از اطلاعات پژوهش بازار در 2931 هتل آمریکایی استفاده کردیم تا تمایز میان هتلهای مستقل و زنجیرهای و مالکان تکدارایی و چنددارایی را تشخیص دهیم. سپس اطلاعات این هتلها را از تریپادوایزر و اکسپدیا استخراج کردیم. تمام نظرات متنی و نظرات ستارهدار را جمعآوری کردیم. به دلیل سیاست سختگیرانه اکسپدیا انتظار داشتیم نظرات جعلی در تریپادوایزر شایعتر باشد.