گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: چه وقت موضوع هاي بحث برانگيز سروصدا مي كنند و چه زمانی نمی کنند

گزيده مديريت 155
By Jonah Berger/ Zoey Chen

نوشته: جونا برگر و زوی ‌چن

ترجمه: شیرین ناظرزاده

 بر كسي پوشيده نيست كه تبليغات تحریک‌کننده، ريسكي و پرخطر هستند. براي مثال، بنتون پس از بخش «تبليغ شوك‌آور» خود با تعداد زيادي تحريم و دعواي حقوقي مواجه شد؛ استفاده كرفت از مردی عريان براي تبليغ سس سالاد فرانسوي ايتاليايي خود در سال گذشته مخالفان زيادي به‌همراه داشت (گرچه این شركت در نهايت تصميم به ادامه انجام اين تبليغ گرفت). اما دليل ديگري هم وجود دارد كه بازاريابان بايد محتاط‌تر عمل کنند: عناويني كه زیادی «داغ» هستند، اغلب هيچ موج یا سروصدايي به پا نمي‌كنند و آستانه تحریک براي تبليغات «زیادی داغ» در كمال تعجب پايين است. طبق پژوهش‌ ما، اگر موضوعي از حالت متوسط مناقشه‌برانگیز باشد، ناراحتي ناشی از آن معمولا از احساس علاقه پيشي مي‌گيرد و احتمال اين كه افراد درباره آن صحبت كنند، کم‌تر می‌شود.

ما كارمان را با مطالعه 208 مقاله در سايت خبري تاپيكس آغاز كرديم. با تعريف مناقشه به‌عنوان «ميزاني كه يك موضوع، نزاع، بحث و نظرات مختلف را ايجاد مي‌كند، از امتيازدهندگان مستقل خواستيم تا به هر مقاله از یک (به‌هیچ‌وجه بحث برانگيز نيست) تا هفت (خيلي بحث‌ برانگيز است) امتياز دهند. سپس نظراتي را كه در پانزده روز اول ارسال شده بود، شمارش كرديم. مقاله‌هايي كه اندكي بحث برانگيز بودند بيش‌تر از مقاله‌هاي خنثي، نظرات را جلب كرده بودند، اما تعداد نظرات هنگامي كه امتيازها به 4.6 مي‌رسید، كاهش می‌يافت. عبور از ميانه امتيازها، نشان داد حتا سطوح متوسط بحث‌برانگيزي، مي‌تواند بحث‌ها را خاموش كند.



[1] جونا برگر استاد بازاريابي دانشکده وارتون دانشگاه پنسيلوانيا و نويسنده كتاب «واگیردار: چگونه چيزها محبوب مي‌شوند» است و زوی ‌چن استاد بازاريابي دانشکده كسب‌وكار دانشگاه ميامي است.

انصراف از نظر