By Ruth L.Williams and Joseph Cothrel
نوشته: روت ویلیامز و جوزف کاترل
ترجمه: داود مسگریان حقیقی
از ميان ايدههاي متعددي كه از طريق اينترنت به عالم كسبوكار وارد شدهاند، تنها معدودي از آنها در مقايسه با «انجمنهاي برخط» كه در آنها گروههايي از مردم در يك شبكه گرد هم آمده و با يكديگر در تعاملند، نيرومندتر بودهاند، در عين حال كه انجمن نقشي محوري در توفيق بسياري از جايگاههاي وبي معطوف به مصرفكنندگان داشته است، شركتها در ديگر بخشهاي صنعت هنوز ميآموزند كه چگونه انجمنها را به كار گيرند. نويسندگان مقاله، 15 انجمن برخط را به منظور آگاهي يافتن از بهترين شيوه ايجاد و نگاهداري چنين انجمنهايي مورد مطالعه قرار دادهاند. ايشان چهارچوبي را توسعه دادهاند كه در آن سه فعاليت كليدي براي موفقيت جوامع برخط شناسايي ميشوند. اين فعاليتها عبارتند از: توسعه اعضاء، مديريت داراييها و انجمن. جايگزين كردن اعضايي كه شبكه را ترك ميگويند، مستلزم توسعه مستمر اعضاء جديد است. بازاريابي اثربخش اينگونه انجمنها نيز در گرو تعريف دقيق اهداف و تركيب جمعيتشناختي اعضاء آن بوده و بهترين روش جذب و نگهداري اعضاء نيز بكارگيري انواع گوناگوني از ابزارهاي ارتباطي است. داراييهاي انجمن شامل محتوا، ائتلافها و زيرساختها است. مديران داراييها بايد با ايجاد نمايه اعضاء و جوامع فرعي تخصصي، دانشهاي مفيد را گرد آورده و نشر داده و فرايندهايي را به وجود آورند كه مشاركت اعضاء را تسهيل ميكنند. جوامع رايانهاي بايستي براي تامين خواستهاي اعضاء خود، مسير تكامل تدريجي را در طول زمان طي كنند. روابط انجمن رهنمودهايي براي اعضاء و ناظمين آن به دست ميدهد. هر چند كه بروز تعارض براي توسعه مشاركت اعضاء مورد پذيرش بوده و از آن استقبال ميشود، اما وجود مقررات روشن و صريح اعضاء را ياري ميدهد تا نقش پليس را براي خود ايفا كرده و هر گاه كه مداخله ضرورت يابد، ناظمين را راهنمايي كنند. ناظمين نيز بايستي از تجربه كافي برخوردار بوده و تحت آموزشهاي فشرده قرار گيرند. نويسندگان در بررسي موردي چهار نوع از اين انجمنهاي رايانهاي اين درسها را به ما ميآموزند.كايزر پِرمننت آنلاين از طريق وب، خدمات بهداشتي و پزشكي به اعضاء عرضه ميكند. اين انجمن از طريق مراقبتهاي پيشگيرانه، ضمن كاستن از هزينهها، دستاوردها را نيز بهبود ميبخشد. اعضاء اين شبكه در نشستهاي مجازي و تحت نظارت ناظمين، با يكديگر و با پزشكان در تعاملند. بازخوردهاي دريافتي از اعضاء، كايزر را قادر ميسازد تا خدمات خود را ارتقاء بخشد. اِباوت.كام، يك شبكه خبري و سرگرمي متشكل از بيش از 600 جايگاه موضوعي وب موسوم به گايدسايت را اداره ميكند. اين انجمن مجازي به مسئولين گايدسايت خدمت آموزشي ارائه داده، بهترين عملكردها را به اشتراك گذارده، نوشتهها و دستورالعملهاي مربوط به بازاريابي را نشر داده، راهبردهاي شركتي را به بحث گذارده و همكاري بين جايگاههاي گايدسايت را ترغيب ميكند. سان مايكروسيستمز، مركز جاوا را راهاندازي كرده است تا راهبري انديشهها و به اشتراك گذاردن دانش را در ميان ارشدترين برنامهنويسان خود كه با استفاده از زبان برنامهنويسي جاوا به توليد برنامههاي كاربردي اشتغال دارند، پشتيباني كند. اين مركز خدمات خود را همچنين به بيش از 1000 نفر از ايجادكنندگان سيستمهاي رايانهاي و مشتريان شركت نيز عرضه ميدارد. اعضاء اين شبكه اسناد مربوط به طرحها و طراحيهايشان را با يكديگر مبادله كرده و به جايگاههاي بسيار مفيدي نظير منبع برنامه متصلند. انجمن مجازي شركت خودروسازي فورد، مهندسان شركت را تشويق ميكند تا دانش خويش را به اشتراك گذارده، در گروههاي كاري همكاري داشته و با بهرهگيري از شبكه داخلي شركت، به دانش دست يابند. انجمن فورد سرعت، كيفيت و هزينه-كارايي توسعه محصولات جديد را بهبود ميبخشد و همچنين، دسترسي مهندسان شركت را به بيش از 500 هزار مدرك و سند مهندسي امكانپذير ميسازد.