گروه محصولات

عنوان مقاله: چهار حقیقت قصه گو

گزيده مديريت 79

By Peter Guber

نوشته: پيتر گابر

ترجمه: حسين حسينيان

قدرتِ قصه‌ای خوش‌ساخت در جذب و تهییج انسان‌ها هزاران سال است كه شناخته شده است. پیتر گابر در كار خلق قصه‌های انگیزاننده است: رییس چندین شركت سرگرمی از جمله سونی‌پیكچرز، پلی‌گرام و كلمبیاپیكچرز و تهیه‌كننده فیلم‌هایی مثل مرد بارانی، بت‌من و رنگ صورتی و فیلم‌های دیگر بوده است. در این مقاله، او شیوه‌ای برای جاری‌سازی اثرگذارتر این قدرت معرفی می‌كند.

 گابر می‌گوید، اگر قرار است قصه‌ای شنونده خود را به‌وجد آورد، باید برای گوینده خود حقیقی باشد و عمیق‌ترین ارزش‌های او را دربرگیرد و آن‌ها را با صداقت منتقل سازد. باید برای مخاطب حقیقی باشد و با این قول گفته شود كه ارزش وقت شنوندگان را دارد و نیازهای آن‌ها را می‌شناسد و آن‌ها را درگیر داستان می‌سازد. باید حقیقی برای زمان باشد و مناسب محیط باشد (بتوان آن را برای دوهزار مشتری تعریف كرد یا در محفلی خصوصی با چند همكار در میان گذاشت) و در عین حال، آن‌قدر انعطاف داشته باشد كه بتوان بر حسب شرایط بداهه‌گویی كرد و شورواشتیاق گوینده برای بازگویی تلاشی ارزشمند را در قالب قصه و جلب پشتیبانی برای آن منتقل ساخت.
در این مقاله، توصیه گابر در قالب مثال‌هایی متعدد از قصه‌گویی اثرگذار در كسب‌وكار و سایر موقعیت‌ها تشریح می‌شود. توصیه گابر حاصل سال‌ها فعالیت در صنعت سرگرمی و هم‌چنین نشستی طولانی با متخصصان قصه‌گویی در یك مهمانی شام است. شاید بارزترین مثال، حكایتی جذاب از بهره‌گیری گابر از قصه‌گویی برای جلب حمایت كاسترو در یك پروژه فیلم باشد كه در عرشه یك كشتی در بندرگاه هاوانا اتفاق افتاد.
انصراف از نظر