By Christian Stadler
نوشته: كريستين استادلر
ترجمه: پرستو معين الدينی
هنگامی كه شركت شما بهخوبی كار خود را انجام میدهد و جریان پول به سمت شركت سرازیر میشود، چگونه تشخیص میدهید آیا میتوان عملكرد بهتری هم داشت؟ چگونه میتوانید بدانید كدام یك از ترفندهای مدیریتی شما تمایز ایجاد كرده و كدامها تنها ضرر و زیان آشكاری بهبار نیاوردهاند؟
برای یافتن پاسخ این پرسشها، پروفسور استادلر از مدرسه بازرگانی دانشگاه اینسبراك مطالعه گستردهای بر اساس مقایسه تاریخ پنجاهساله نه جفت شركت اروپایی انجام داد. هر جفت از شركتها به یك صنعت (و ترجیحاً یك كشور) تعلق داشتند و یك شركت با عملكرد استثنایی و یك شركت كمتر تاثیرگذار، اما با عملكرد موفق را دربر میگرفتند.
این پروژه چهار یافته مهم بههمراه داشت كه استادلر آنها را چهار اصل موفقیت پایدار نامیده است:
اول بهرهبرداری از داشتهها، سپس رفتن پی كشفهای جدید. شركتهای برتر راه را با نوآوری نمیگشایند، بلكه با بهرهبرداری كارا از حداكثر پتانسیل نوآوریهای موجود رشد میكنند.
تنوعبخشیدن به سبد كسبوكار. شركتهای خوب با آگاهی از خطرات تنوع غیرعقلایی در كسبوكار، تمایل دارند در كسبوكار اصلی خود باقی بمانند. اما شركتهای برتر میدانند چه زمانی به تنوع رو آورند و با حفظ دامنه گستردهای از تامینكنندگان و مشتریان برای خود امنیت ایجاد كنند.
بهخاطر سپردن اشتباهها. شركتهای خوب داستانهای موفقیت خود را بازگو میكنند، اما شركتهای برتر داستانهای شكست را نیز میگویند تا از ارتكاب مجدد آنها جلوگیری كنند.
محافظهكاری در خصوص تغییر. شركتهای برتر بهندرت دستبهكار تغییرات اساسی و ریشهای میشوند و دقت زیادی در برنامهریزی و اجرا بهخرج میدهند.
این اصول چه اندازه تفاوت در عملكرد ایجاد میكنند؟ یك دلار سرمایهگذاری در سال 1953 در گروه شركتهای مورد مطالعه كه همواره این اصول را بهكار گرفتهاند (شامل شركت بیمه آلیانس، لیگال.اند.جنرال، مونیخرِه، شركت خدمات مالی اج.اس.بی.سی، لافارژ سازنده مصالح ساختمانی، شركتهای با تكنولوژی پیشرفته یعنی نوكیا و زیمنس، شركت بزرگ نفتی شل و شركت دارویی گلاكسواسمیتكلاین) امروز ارزشی برابر 4077 دلار دارد. یك دلار سرمایهگذاری در شركتهای گروه دوم شامل آخنر.آند.مونشنر، پرودنشیال، كلنرِه، استانداردچارترِد، سیمان فرانسه، اریكسون و آ.ا.گ، بی.پی و ولكام، امروز 713 دلار ارزش دارد.