گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: چرا یک همسر وظیفه‌‌شناس می‌تواند باعث پیشرفت شغلی شما شود؟

گزيده مديريت 166

ترجمه: فاطمه حاج محمدتقی

برای افراد حرفه‌ای که در تلاش برای رشد شغلی هستند، همسر می‌تواند منبع حیاتی پیشنهاد، دلسوزی و حمایت باشد. اما دقیقا چه نوع همسری می‌تواند به پیشتازی شما کمک کند؟مطالعه جدید بریتنی سولومون و جاشوآ جکسون از دانشگاه واشنگتن، از داده‌های جمع‌آوری‌شده از هزاران همسر خانه‌دار استرالیایی استفاده می‌کند تا تاثیرات ویژگی‌‌های شخصیتی آن‌ها روی نتیجه شغلی همسرانشان را تجزیه‌وتحلیل کند.

داده‌ها آن‌چه را که به‌عنوان «پنج بعد اصلی» شخصیت معروف است پوشش ‌دادند. این پنج بعد اصلی عبارتند از: همراهی[1]، دلسوزی[2]، برونگرایی[3]، روانی[4] و پذیرش[5]. محققان دریافتند تنها خصیصه همسری که در نتیجه کار فرد شاغل تاثیرگذار است دلسوزی است که فارغ از جنسیت (و فارغ از میزان دلسوزی خود شخص شاغل) درآمد، تعداد دفعات ترفیع و رضایت شغلی را پیش‌بینی می‌کند.

اگر بخواهیم نتایج یافته‌های درآمد را برحسب دلار حساب کنیم، با هر افزایش انحراف معیار در دلسوزی همسر، باز هم درآمد یک کارمند در سال حدود چهارهزار دلار بیش‌تر خواهد بود. (این میانگین در میان تمام سن‌ها و شغل‌هاست). یک راه برای قاعده‌مند ساختن نتایج یافته‌های ترفیع، این است که بگوییم احتمال ترفیع یک کارمند با داشتن یک همسر کاملا دلسوز (با دو انحراف معیار بیش‌تر از میانگین) پنجاه درصد بیش‌تر از احتمال ترفیع کارمندی با همسر کاملا غیردلسوز است. (با دو انحراف معیار ‌کم‌تر از میانگین).



[1]agreeableness
[2]conscientiousness
[3]extroversion
[4]neuroticism

[5]openness

انصراف از نظر